Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Han ska ta Hollywood till kommunikationsbranschen

Publicerad: 3 September 2016, 05:00
Uppdaterad: 7 September 2016, 10:22

LÖRDAGSINTERVJU. I jakten på ett bättre liv ville filmfotografen Dory Aoun till Sverige. Av en slump blev drömmen verklighet. Hur kom det sig att en av världens bästa slow motion-filmare hamnade i ett produktionshus på Lidingö – och filmade reklamfilm för ett av Sveriges kändaste spritmärken?


Ämnen i artikeln:

Absolut vodka

När produktionsassistenten släpper spritflaskan är fallet över på ett ögonblick. Det krävs ett helt team och flera dagars jobb för att få de rätta bilderna i olika settings. Som nu, på en flaska, fallande på en bädd av is. Nåväl, isen är i själva verket det absorberande innehållet i blöjor, avslöjar Forsbergs & Co:s kreativa chef Patrik Forsberg.

– Titta på skärmen nu, säger Dory Aoun.

Rörelsen är dynamisk. ”Isen” skvätter och yr när spritflaskan slår ner i slow motion. Kameran i Stiller studios kan röra sig nio meter per sekund. Den fångar upp till 2 000 bilder per sekund. Det mänskliga ögat kan bara uppfatta omkring 25.

– Det som sker är så vackert att man inte ska kunna sluta titta, säger Dory Aoun.

Tv: Smakprov av Dory Aouns filmer:

Tekniken lockar allt fler kunder inom olika segment, berättar Patrik Forsberg. Han understryker parollen ”har du inget att visa, visa det i slow motion”. Och till hjälp har produktionshuset nu en av världens bästa slow motion-filmare. Filmfotografen Dory Aoun – som filmade high-speedscenerna till den sexfaldigt Oscarsbelönade filmen "The Hurt Locker".

Patrik Forsberg hade hört talas om en person som var bättre än honom själv. En person som köpte samma utrustning och som började bli ett allt större namn i branschen. Det var Dory Aoun, som på den tiden, i slutet av 00-talet, bodde i närheten av Libanons huvudstad Beirut.

– Det var så häftigt första gången jag hörde talas om Dory. I Libanon fanns alltså världens bästa filmare och 30 minuter från hans hem ryckte IS fram, säger Patrik Forsberg.

Dory Aoun kom till Sverige på semester för tre år sedan. Han förälskade sig i landet och av en slump, för nio månader sedan, kom han i kontakt med Patrik Forsberg och Carl Wåreus, vd på Forsberg & co. Duon knöt filmaren, som flyttade till Sverige i somras, till sig.

– Dory är på en nivå som vi inte har i den här delen av världen. Men det slog mig att plötsligt hade jag världens bästa filmare och jag tvingades sälja in honom som en nybörjare. Ingen kände ju till honom i Sverige, säger Patrik Forsberg.

Det var ett nytt liv. Att arbeta mellan klockan 09 och 17 var en obekant rutin. Han var snarare van vid arbetsdagar på 14 timmar. Dory Aoun säger att det var en dröm att få komma till Sverige.

– I Libanon var det oroligt. Vi bodde väldigt nära en konflikt som vi inte hade någonting alls att göra med. Jag ville ta mina barn därifrån och ge dem en ljusare framtid, säger Dory Aoun och fortsätter:

– Ibland önskar man något väldigt mycket utan att man springer efter drömmen. Och av en slump så händer det, som när jag kom i kontakt med Patrik och sedan flyttade till Sverige.

Han växte upp i staden Jounieh utanför Beirut och drömde om att en dag få jobba med film. Inspirerad av ”Forest Gump” och ”Midnight Express” påbörjades så småningom universitetsstudierna i teater och film i huvudstaden.

– När jag var 24 blev jag manager för Panavision. Jag hade hunnit med att regissera en del tidigare. På den tiden var jag en av de första i världen som filmade digital high-speed, eftersom att jag hade specialtillverkat min egna kamera i USA, säger han.

Det stora genombrottet och förälskelsen i slow motion kom med ”Hurt Locker” 2008. Filmen blev sexfaldigt Oscarsbelönad. Däribland för bästa film, klippning och manus. Dory Aoun följde upp den kritikerrosade filmen med ”The viral factor” och serien ”Covert affairs”.

– Det sker någonting magisk i slow motion som man inte kan fånga i vanlig filmhastighet. För reklam lämpar sig framför allt mat, vätska och mode för tekniken, säger han.

Det är en teknik som fler och fler börjar efterfråga, berättar Carl Wåreus. Produktionsvärdena blir förvisso högre, det kostar mer än vanliga packshots-filmer eller plåtningar. Men enligt Carl Wåreus gör god planering att materialet blir användbart inte bara i en enskild kampanj, utan kan användas i såväl rörligt som stillbild och rinna ut i de digitala eller linjära plattformator annonsören använder sig utav.

– Det handlar om att ta Hollywood-teknik in i kommunikationsbranschen, och att den ska kunna rymmas i en svensk produktionsbudget.

Och med Dory Aoun på tåget är produktionshuset på god väg.

– Jag hoppas kunna bli framgångsrik och bidra med något extra till den svenska marknaden, säger Dory Aoun.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Absolut vodka

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.