Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Han leder SBS lokaloffensiv i Stockholm

Publicerad: 2 September 2011, 06:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Även SBS vässar vapnen i kampen om de lokala tv-miljonerna. Klas Henriksson blir försäljningschef för nya SBS Radio & TV Stockholm


Ämnen i artikeln:

SBS RadioSBSKanal 5

Som dagensmedia.se tidigare har berättat slår MTG nu ihop säljet för tv, radio och webb. Uppdelningen blir istället regional kontra nationell försäljning. Allt för att håva in så mycket som möjligt av den regionala annonsmarknaden – värd omkring 14 miljarder kronor enligt IRM – som domineras av dagspress, direktreklam och uppstickaren TV4 Sverige.

Nu sjösätter även SBS Sverige, som äger Kanal 5 samt SBS Radio, ett viktigt steg inför sin lansering av lokal tv-reklm.

Klas Henriksson, tidigare säljledare och försäljningschef för SBS Radios Stockholmsförsäljning, blir försäljningschef för den nya organisationen SBS Radio & TV Stockholm.

– Vi består av omkring åtta personer som kommer att fokusera på tv och radio regionalt, allt från storstäderna till resten av landet, säger han till dagensmedia.se.

Samtliga säljare i den nya organisationen kommer från SBS Radio.

– Det är rutinerade radiosäljare som ska ut på marknaden och lägga till tv till sin portfölj. Styrkan ligger i våra kontakter, säger Klas Henriksson och fortsätter:

– Det finns mycket pengar att hämta.

SBS har i Götebeborg jobbat med en liknande organisation sedan årsskiftet. Under hösten ska resterande 20 kontor följa efter, varpå SBS ska kunna sälja regional tv-reklam och radio tillsammans i hela Sverige.

Ytterst ansvarig för SBS lokal-tv-offensiv är Staffan Rosell vice vd för SBS Sverige.

Läs dagensmedias genomlysning av miljardmarknaden för lokal/regional reklam i DM Plus.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SBS RadioSBSKanal 5

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.