Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Hamilton lyfte Pampas – närmar sig 100 miljoner

Publicerad: 23 Augusti 2012, 13:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

Pampas Produktion omsatte över 96 miljoner kronor under 2011 – en ökning på mer än 50 procent. Bakom ökningen ligger bland annat produktionen av de nya Hamilton-filmerna.


För tre år sedan omsatte Pampas Produktion, med tv-legendaren Rolf Sohlman i spetsen, 12,4 miljoner kronor.

I dag omsätter bolaget hela 96,5 miljoner kronor. En ökning från 46,9 miljoner kronor i omsättning under 2010. Samtidigt gjorde bolaget ett rörelseresultat på 1,6 miljoner kronor. Det visar ett färskt bokslut.

Bakom den dramatiska ökningen ligger bland annat produktionen av Hamilton-filmerna med Mikael Persbrandt.

– Vi har haft förmånen och turen att få göra rätt stora produktioner. Förutom Hamilton bokförde vi också Anno 1790 och det är ju en tio timmars tv-serie. Vi har helt enkelt haft produktioner som tv-kanalerna och distributörerna varit intresserade av och då blir vårt jobb väldigt trevligt, säger vd:n Johan Mardell.

Han räknar med att omsättningen kommer att ligga på ungefär samma nivå när bokslutet för 2012 stängs.

– Men ambitionen är att vi på sikt ska öka ytterligare. Vi har ju nyligen startat upp ett dotterbolag till Finland som vi hoppas ska bidra ytterligare till helhetsresultatet.

Johan Mardell berättar att framförhållning är en viktig nyckel till Pampas framgångar.

– Vi jobbar hårt med att hela tiden säkerställa rättigheter till projekt som vi kan jobba med nästa år och året efter det. Det gör vi för att vi för att kunna säkerställa att vi ligger kvar där vi är.

Det ser ut att ha fungerat ganska bra hittills?

– Glädjande nog och det är kul. Bolaget är ju beroende av starka projekt och rättigheter. Det är det som är vår main business.

Planen nu är att på allvar etablera sig i segmentet underhållning.

– Vi har etablerat oss på tv- och dramasidan. Nästa steg tar vi genom att tillämpa samma strategi. Det handlar om styrkan i projekten och att vi kan producera.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.