Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Hajpade zombies lockade 80 000

Publicerad: 21 Februari 2011, 10:09
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

Skandalsåpan ”Big Brother” följdes av den hajpade zombie-serien "The walking dead".


Big Brother var TV11:s stora premiär under söndagskvällen. Enligt preliminära tittarsiffror från MMS sågs ”Big Brother” av 340 000 tittare. Över 80 000 personer stannade sedan kvar för att se kanalens andra söndagspremiär – den apokalyptiska zombie-serien ”The Walking Dead”.

– Att så många tittar under en söndag från halv elva till midnatt är långt över det jag kunnat drömma om, säger Anton Glanzelius, programchef på TV11.

”The Walking Dead” har inte marknadsförts inför premiären i samma utsträckning som dokusåpan ”Big Brother”. Någonting som inte oroar TV11 och Anton Glanzelius. I USA har serien fått bra kritik och blivit nominerad till bland annat Golden Globe-priser.

– Det här är en serie som kommer att ha en väldigt lojal publik. Det ser vi redan nu att det finns en lojal fanskara för den här typen av program, säger Anton Glanzelius.

Serien handlar om polismannen Rick Grimes som vaknar upp i ett övergivet sjukhus. Världen han vaknar upp till kämpar då mot en epidemi av levande döda – zombies.

– Själv blir jag bara rädd när jag ser zombies, men jag blir fantastiskt glad över att så mycket folk tittar, säger Anton Glanzelius.

Till hösten kommer en andra säsong att sändas i USA. Till skillnad från den första säsongens relativt korta längd på sex avsnitt kommer den andra säsongen att bestå av tretton avsnitt.

– Vi har absolut planer på att visa fortsättningen. Så fort vi får möjlighet så kommer vi att sända den, säger Anton Glanzelius.

Premiäravsnittets rating blev 3,0 procent i huvudmålgruppen 15 – 39 år. TV11 nådde en tittarandel på 7,1 procent i samma målgrupp.

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.