Hägglund vill stoppa alkoholreklam

2009-07-06 07:54 Ola Eriksson  

Tillsammans med 80 europeiska ministrar ska socialminister Göran Hägglund (KD) i dag i Jönköping diskutera alkoholreklam.

När det första informella EU-toppmötet med Sverige som ordförande i dag drar i gång är det bland annat EU:s alkoholpolitik som står på programmet. 80 ministrar och 300 delegater är inbjuda till Jönköping för att under två dagar diskutera  bland annat alkoholfrågan.

Till Svenska Dagbladet säger socialminister Göran Hägglund nu att han vill se hårdare regler för hur alkoholreklam får utformas för att få ner drickandet. Framför allt tv-reklamen ifrågasätts.

– Min bestämda uppfattning är att det finns en större medvetenhet om problemet bland många EU-länder. Ungdomsfylleri finns nu i flera länder och det ökar chansen till att vi kan få fram regler som åtminstone stoppar eller begränsar den skräddarsydda reklamen, säger Göran Hägglund till tidningen.

Enligt tidningen spenderade alkoholbranschen 650 miljoner kronor på reklam 2008, en ökning med 147 procent sedan 2000.

Ola Eriksson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt