Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Hägglund vill stoppa alkoholreklam

Publicerad: 6 Juli 2009, 05:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Tillsammans med 80 europeiska ministrar ska socialminister Göran Hägglund (KD) i dag i Jönköping diskutera alkoholreklam.


När det första informella EU-toppmötet med Sverige som ordförande i dag drar i gång är det bland annat EU:s alkoholpolitik som står på programmet. 80 ministrar och 300 delegater är inbjuda till Jönköping för att under två dagar diskutera  bland annat alkoholfrågan.

Till Svenska Dagbladet säger socialminister Göran Hägglund nu att han vill se hårdare regler för hur alkoholreklam får utformas för att få ner drickandet. Framför allt tv-reklamen ifrågasätts.

– Min bestämda uppfattning är att det finns en större medvetenhet om problemet bland många EU-länder. Ungdomsfylleri finns nu i flera länder och det ökar chansen till att vi kan få fram regler som åtminstone stoppar eller begränsar den skräddarsydda reklamen, säger Göran Hägglund till tidningen.

Enligt tidningen spenderade alkoholbranschen 650 miljoner kronor på reklam 2008, en ökning med 147 procent sedan 2000.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.