H&M bränner kläder – ny törn för varumärket

Från Uppdrag Gransknings reportage om H&M. Foto: SVT.

UPPDATERAD. Uppdrag Gransknings reportage innebär en hård törn för H&M:s varumärke.

UPPDATERAD. Det är inte första gången som H&M är i blåsväder. Klädkedjan har vid upprepade tillfällen kritiserats för arbetsförhållandena i sina fabriker och har även kopplats ihop med fabriker där barn tvingas arbeta.

Nu får sig varumärket ytterligare en törn i och med Uppdrags gransknings reportage, som handlar om hur H&M bränner kläder. I ett mejl till Dagens Media svarar Amanda Larsson, presskontakt på H&M Sverige, på kritiken.

– Naturligtvis tycker vi att det är beklagligt att "Uppdrag granskning" väljer att porträttera H&M på ett felaktigt och hårt vinklat sätt, inte minst med tanke på att de lyder under public service-uppdraget. För oss är det viktigaste i det här läget att informera våra kunder och andra intressenter om hur det hela faktiskt ligger till.

Tobias Andersson Åkerblom, reporter vid Uppdrag granskning, är oförstående till kritiken som H&M nu riktar till programmet.

– Vi har varit väldigt noggranna med att delge H&M samtliga uppgifter i granskningen en god tid innan. Förra veckan fick de läsa manus, se hela reportaget och vi har tagit emot deras synpunkter, där vi även gjort vissa korrigeringar. Därför förstår jag faktiskt inte vad H&M syftar på när de säger att den är hårt vinklad. Det får de gärna specificera, säger han till Dagens Media.

"Uppdrag granskning" kunde under gårdagen i sitt reportage ”Brännbart mode” avslöja att H&M bränner flera ton kläder varje år. I Västerås kraftvärmeverk brände företaget runt 19 ton 2016. I de flesta fall rör det sig om otillåtna mängder giftiga kemikalier i kläder, men kan också vara plagg som vatten- och mögelskadats under transport.

SVT uppger att H&M:s förbränning i Sverige 2016 motsvarar 50.000 par jeans, och enligt uppgifter från Swerea och Naturvårdsverket leder tillverkningen av ett par jeans till drygt nio kilo koldioxidutsläpp, förbrukning av upp till 20.000 liter vatten och utsläpp av tillräckligt med kemikalier för att förorena 700.000 liter vatten så pass allvarligt att hälften av alla arter i det dör.

– Vi vill så klart sälja alla våra produkter till våra kunder, så vi arbetar förebyggande med våra leverantörer och mängden kläder som behöver förstöras minskar för varje år. Vi vill precis som alla andra att den här siffran ska vara noll. Det är dock redan nu sällsynt. Det är cirka en promille av vår produktion som förstörs. Vi har strika kemikalieregler och vårt mål är att senast 2020 helt fasat ut de kemikalier vi identifierat som farliga i vår produktionskedja, skriver Amanda Larsson i mejlet.

Alex Hartelius

Publicerad 2017-11-23 10.59Uppdaterad 2017-11-23 14.17

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: