Rörligt
H&M betalar nästan 1 miljon kronor för Super Bowl – per sekund
Publicerad: 15 januari 2014, 12:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:51
Runt fyra miljoner dollar – motsvarande 26 miljoner kronor – betalar H&M för att synas med en reklamspot i årets Super Bowl.
Huvudpersonen i H&M:s reklamfilm är David Beckham.
Men det unika med filmen och Super Bowl–reklamen är att tittare som har tillgång till en viss Samsung smart tv på direkten kan handla produkter som ingår i Beckhams Bodywear line för H&M.
Årets Super Bowl, som spelas söndag den 2 februari i New Jersey, inte långt från Manhattan, föregås som vanligt av ett enormt intresse.
Biljetterna till MetLife Stadium, som har plats för drygt 82 000 åskådare och är hemmaarena för såväl New York Giants som New York Jets, är årets mest eftertraktade och sändningen i kanalen Fox beräknas locka mellan 110 och 120 miljoner tittare.
För de stora annonsörerna och reklammakarna är därför tv-sändningen årets utan jämförelse viktigaste event. Och så har det varit i många år. Reklamen som visas mellan matchens fyra perioder väcker bara den ett intresse som aldrig annars. Den diskuteras och betygssätt i alla medier.
Och det är naturligtvis anledningen till att H&M väljer att lägga ner 133 000 dollar – eller 861 000 kronor – per sekund för att sin 30 sekunder långa spot.
Snittpriset för en 30 sekunder lång reklamfilm är 4 miljoner dollar, en uppgång med 200 000 dollar jämfört med förra året. Totalt visas reklam under cirka 50 minuter av den flera timmar långa sändningen.
Bilbranschen dominerar i vanlig ordning, med reklam för Audi, Chevrolet, Hyundai, Jaguar, Kia och Volkswagen.
Öl är en annan pålitlig produkt i dessa sammanhang. Men i år, i likhet med tidigare år har Anheuser–Bush, som producerar Budweiser, USA:s mest sålda öl, ett exklusivt avtal som ger företaget ensamrätt på ölreklam under Super Bowl. Förra året visas man reklam för olika Budweiser-produkter under sammanlagt fyra och en halv minut.
Exempel på andra välkända produkter som kommer att marknadsföras under sändningen den 2 februari är Axe (Unilever), Coca-Cola, Butterfinger (Nestle), Cheerios (General Mills), Viacom och PepsiCo, som för övrigt är sponsor till National Football League och kommer att sponsra showen i halvtid.
Vilka lag kommer då den här gången att göra upp om titeln som USA:s, och därmed världens, bästa lag i amerikanska fotbolls? Det avgörs nu på söndag när semifinalerna, eller divisionsfinalerna avgörs. Denver Broncos möter New England Patriots och Seattle Seahawks tar sig an förra årets finalist San Francisco 49ers.
Åke Lindberg