Rörligt
Guldrusch eller streamingkrig? Dagens Media tar grepp om streamingmarknaden
Publicerad: 3 maj 2022, 11:08
Marknaden för rörligt står allt annat än still. Därför har Dagens Media under nästa temavecka valt att titta närmare på streaminglandskapet.
Foto: metamorworks
Antalet streamingtjänster växer som svampar ur jorden, och hushållspenetrationen i Sverige är rekordhög. Men marknaden är på väg att mogna. Så hur kommer det här landskapet att utvecklas framåt? Det ska Dagens Media djupdyka i under nästa temavecka.
Ämnen i artikeln:
StreamingMediavisionNetflixNyheterTema: Streamingmarknaden 2022Digitala temaveckorRedaktionens valFör ett drygt år sedan gjorde vi på Dagens Media en temavecka om tv-marknadens omvandling. När det så strax före jul var dags att spika 2022 års temaveckor var vi överens om att detta är ett område vi måste djupdyka i även i år. Men snabbt insåg vi att det skulle krävas en än större begränsning.
För marknaden för rörligt står allt annat än still. Som ni vet så har de senaste åren präglats av konsolideringar, uppköp och nya, oheliga allianser. Samtidigt har en rad internationella streamingjättar slagit sig in för att utmana, däribland Paramount, Disney och HBO Max. Sedan den sista i raden lanserades i slutet av 2012, då som HBO Nordic, har tjänsten hunnit byta namn till HBO Max. I mitten av mars i år stod det klart att den ska slås ihop med Discovery Plus (som tidigare var Dplay). I dagarna sjösattes också Britbox, som samägs av brittiska ITV och BBC, i Sverige – både som fristående tjänst och som del av C More. Snart äntrar också Pluto TV den svenska marknaden. Ja, ni hör: antalet tjänster växer som svampar ur jorden. Men det samtidigt som analysföretaget Mediavision länge har flaggat för att marknaden börjar mogna. Och det är kanske i det ljuset man ska se Netflix nyligen kommunicerade abonnenttapp.
LÄS OCKSÅ: Britbox vd om lanseringsstrategin: ”Norden har alltid legat högt upp på listan”
För Netflix är fortfarande, näst efter Spotify, svenska hushålls vanligaste streamingtjänst med sina 1,5 miljoner betalande hushåll, enligt Mediavision. Och siffror över det totala streamingtittandet, som MMS sammanställer i rapporten ”Trend & Tema”, visar att 76 procent i åldrarna 3–99 år har tillgång till minst en streamingtjänst. Bryter man ned det på målgrupp så har närmare 90 procent av de i åldersgruppen 20–49 år minst en tjänst. Och hela 25,8 procent har så mycket som fyra eller fler tjänster. Både gratis och betald streaming fortsätter att växa år efter år. Totalt når streaming i dag 90 procent under en vecka, enligt MMS undersökningar.
Vi har därför valt att ägna en hel temavecka åt att titta på utvecklingen i streaminglandskapet. Som läsare kan ni bland annat förvänta er en lägesbild över hur det ser ut i dag samt experterna Marie Nilssons och Jonas Birmés spaningar kring vad rörelserna på området egentligen betyder och vad vi kan vänta oss framåt.
Vi kommer också att titta på hur framtiden ser ut för AVOD, SVOD respektive hybridmodellerna. Kommer mängden reklam man får riktad mot sig att avgöras av hur stor plånbok man har? Patrick Wallin på Group M ser en sådan risk.
Dessutom har vi låtit forskare sia om vilken roll algoritmerna kommer att få. Väntar ett mer personaliserat flöde? Och så ställer vi oss frågan vad som hände med operatörernas tjänster?
Utöver det pratar vi förstås också med cheferna på streamingbolagen. Är du också nyfiken på deras syn på utvecklingen? Då får du inte glömma att kika in på dagensmedia.se nästa vecka.
Missa inte Dagens Medias temavecka om streaminglandskapet vecka 19! Har du ingen prenumeration? Lugn, här kan du teckna en.
Vill du skriva en debattartikel i ämnet? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion.
Vill du annonsera? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias annonsavdelning.
Här är Dagens Medias temaveckor under våren 2022
Vecka 4: Hållbarhet i mediebranschen
Vecka 10: Mätning i mediebranchen
Vecka 14: Digitala prenumerationer
Vecka 19: Streaminglandskapet
Vecka 24: Mediepolitik
Tema: Streamingmarknaden 2022
■ Forskare tror på mer AI inom streaming – men nya lagar utmanar
■ Tillväxt först – därefter öppnar Nents Anders Jensen för förvärv
■ Guidning ska få Schibsted att glida på streamingvågen
■ Playpilot släpper matchningsfunktion
■ Så ska C More och TV4 Play dra varandra framåt
■ Marie Nilsson: Streamingmarknaden går in i en ny fas – här är utmaningarna
■ Så navigerar operatörerna i streamingdjungeln: ”En betydligt större fråga än bara streaming”
■ AVOD växer så det knakar – mängden reklam kan bli en klassfråga
■ Discovery Plus lanserar hybridlösning: ”Vi ser ett behov av en lägre prispunkt”
■ Annonsfinansierad SVOD på frammarsch
■ Streaminglandskapets utveckling – en mättad marknad öppnar för andra modeller
■ Dagens Media reder ut – här är streamingbegreppen du måste ha koll på
■ Guldrusch eller streamingkrig? Dagens Media tar grepp om streamingmarknaden