Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Gratisabonnemang ska sätta fart på Netflix-användandet i Kenya

Publicerad: 21 september 2021, 05:47

I går började Netflix rulla ut det nya gratisabonnemanget i Kenya.

Foto: Pixabay

Netflix accelererar sin satsning på den afrikanska marknaden genom att lansera ett gratisabonnemang i nyckellandet Kenya.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Streamingjätten Netflix agerar nu för att öka användartillväxten i Kenya, enligt Reuters. Det genom att släppa en gratisversion av tjänsten som fungerar på Androidtelefoner.

Gratisutbudet utgör drygt en fjärdedel av det totala film- och seriestallet och det är fritt från annonser. Förhoppningen är att gratisanvändarna på sikt ska konverteras till betalande prenueranter.

Erbjudandet började rullas ut i går. Huruvida det kan bli aktuellt med gratisabonnemang i fler länder är inte klart. Men just Kenya beskrivs av Netflix som en nyckelmarknad i Afrika.

För att attrahera användare på den afrikanska marknaden har Netflix investerat en del i lokalt originalinnehåll, bland annat i form av ”Queen Sono” och ”Jiva!”, och man har även inlett samarbeten med produktionsbolag Nigeria.

LÄS OCKSÅ: Netflix-chefen ökar trycket i Norden: ”Vi ska hitta de mest fantastiska historierna i Sverige”

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.