Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Granskningsnämnden kritiserar SVT – för tredje året i rad

Publicerad: 30 Juni 2017, 05:30
Uppdaterad: 30 Juni 2017, 07:43

SVT-huset i Stockolm. Bild: Wikimedia commons

Granskningsnämnden för radio och tv menar att SVT ännu en gång brister i sin redogörelse för kommersiella samarbeten. "Vi har svårt att förstå den här kritiken. I grunden handlar det om att regleringen är otydligt skriven", säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand.


Ämnen i artikeln:

SVTSRGranskningsnämnden för radio och tv

Varje år kommer Granskningsnämnden för radio och tv (GRN) med ett beslut om SVT:s, SR:s och UR:s public serviceredovisningar, som bedömer hur väl bolagen levt upp till kraven som ställs på dem i sändningstillstånden.  

Årets färska bedömning visar att public service-bolagen "huvudsakligen" uppfyllt sina uppdrag under 2016.

Däremot kritiseras SVT för tredje året i rad för att inte ha redogjort för vilka kommersiella samarbeten SVT haft och vilka intäkter de genererat.

Förra året uppmanande nämnden SVT att även redovisa vilka kommersiella samarbeten bolaget har ingått i samband med Melodifestivalen – det konstaterar dock nämnden att SVT inte har gjort. SVT har inte heller redovisat hur mycket man har tjänat på detta.  

SVT:s åsikt är att man redovisar samtliga kommersiella samarbeten i sju huvudgrupper inom posten "Övriga intäkter", som under 2016 uppgick till 335,2 miljoner kronor.

– Därför har vi svårt att förstå den här kritiken. I grunden handlar det om att regleringen är otydligt skriven. Vi har krav på oss att redovisa 100 procent av de intäkter vi har, och dessutom redovisa de intäkter vi har utöver det. Där i ligger grundproblemet enligt oss. Redovisar man 100 procent finns det ju inget mer att redovisa. Frågan är dock om nämnden har förstått de sju huvudkategorierna. Vi anser att vi har gjort förändringar för att tillmötesgå nämndens önskningar, men vi ska se om vi kan formulera oss ännu enklare, säger SVT:s strategichef Jimmy Ahlstrand till Dagens Media.

"Två områden där nämnden kommer med kritik i sak"

Ett konkret önskemål nämnden har är att SVT ska gå djupare in och redovisa intäkter för specifika program som exempelvis Melodifestivalen, vilket SVT menar är svårt av affärsetiska skäl.

Nämnden menar dessutom att varken SVT eller SR har uppfyllt kraven som finns på sidoverksamheter: att det ska bära sina egna kostnader och bedrivas på ett konkurrensneutralt sätt i förhållande till andra aktörer.

– Det är ett av de totalt två områden där nämnden kommer med kritik i sak, och det handlar i första hand om SVT World. Det finns ett krav på att SVT World ska gå med vinst, vilket det har slutat göra i och med att folk istället vänder sig till SVT Play eller till pirattjänster. Därför har vi lagt ned den tjänsten. Men i och med att SVT World gick med förlust förra året under den tid vi beredde och beslutade om nedläggningen så kan ju nämnden faktiskt ge oss kritik för det, säger Jimmy Ahlstrand.

Han säger att det allra viktigaste för SVT är att man enligt helhetsbedömningen har uppfyllt sitt public service-uppdrag.

– Dessutom ser vi en minskning av antalet punkter där nämnden anser att vi har brustit mot villkoren. Överlag är vi därför nöjda med beslutet.

Den period som granskningsnämnden har bedömt är det tredje året i en tillståndperiod som sträcker sig mellan åren 2014-2019. Inför den beslutades det om utökade redovisningskrav på public serivce-bolagen vad gäller vad gäller just redovisning av intäkter vid sidan av avgiftsmedel, sponsring (gäller SVT), indirekt sponsring och kommersiella arbeten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.