Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

GP försökskanin för nytt webb-tv-verktyg

Publicerad: 1 Mars 2013, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Som första tidning testar Göteborgs-Posten ett webb-tv-verktyg som ska öka trafiken och annonsintäkterna. GP:s chefredaktör Cecilia Krönlein är hittills nöjd med resultatet.


Ämnen i artikeln:

göteborgsposten

Göteborgs-Posten har sedan flera år tillbaka haft olika former av egenproducerad och inköpt webb-tv. Nu testar man som första dagstidning ett verktyg som matchar artiklar med webb-tv-klipp.

– Vi tyckte det verkade intressant att pröva. Förhoppningsvis kan det öka trafiken och annonsintäkterna, säger Cecilia Krönlein.

Verktyget läser igenom samtliga artikler som GP skrivit och matchar dem mot befintliga webb-klipp.

– Vi har en databas med ett stort antal klipp från bland annat Nyhetsbolaget och nya klipp läggs ständigt till. Så fort en artikel matchar ett klipp läggs det ut automatiskt förklarar Magnus Hultman, vd och grundare av Sprinkle, som både företaget och verktyget heter.

Under de två veckor som studien hittills pågått har trafiken till GP:s webb-tv-sajt ökat.

– Redan första dygnet fördubblades trafiken. Det som varit den svaga länken är hur pass många inslag det finns, vilket avgör hur pass relevant det blir. Under första dagarna var det stora brister, bland annat vad gäller sport, men det blir bättre och bättre dag för dag, säger Cecilia Krönlein.

Sprinkle samarbetar i dag med MKT Media – ett utvecklingsbolag vars uppdrag är att möjliggöra nya intäkter för bolagen inom mediekoncernerna Stampen, Mittmedia, Eskilstuna-Kuriren och Nya Lidköpings Tidning. Annonsintäkterna delas mellan inblandade parter.

– Ett sätt att behålla tittarna är att dela inehållet. Vår vision att samarbeta med samtliga medier och dela artiklar, säger Magnus Hultman.

Nu tittar Sprinkle och GP tillsammans på hur man kan förbättra matchningen av artiklar och klipp.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

göteborgsposten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev