Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Google: "Youtube ger högre avkastning än tv"

Publicerad: 20 April 2016, 12:57
Uppdaterad: 20 April 2016, 13:09

Bild 1/3  Foto: Janne Næss

Ny studie från Google vill visa hur annonsörer kan tjäna på att se över sin mediemix. "Annonsörer underskattar effekten man kan få ut från online-video och framförallt Youtube", säger Fabian Wrede på Googles analysavdelning.


Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Idag presenterar Google den första regionala "meta-analysen" av hur annonsörer bättre kan förstå hur online-video inverkar på offline-försäljning.

Studien omfattar åtta marknader, inklusive Sverige, och visade bland annat hur Mars UK:s Snickerskampanj som gick under sommaren 2015, resulterade i att Youtube levererande mer än dubbla ROI än linjär tv.

Dessutom fick Danones franska kampanj för Danette desserter se en ROI två till tre gånger högre för Youtube än för tv.

På det övergripande planet visar resultaten bland annat att annonsering på Youtube genererade en högre avkastning på reklaminvesteringar än linjär tv, i nära 80 procent av de studerade casen.

Fabian Wrede, researchchef på Google, säger till Dagens Media att man ser en ökad efterfrågan på den här typen av analyser, som tar hänsyn till hela mediemixen.

 – Jag tror att svenska annonsörer generellt ser till att hålla sig uppdaterade, men jag tror ändå att man på det stora planet underskattar effekten man kan få ut från online-video och framförallt Youtube. I och med att konsumentbeteendet förändras väldigt snabbt just nu, finns ett behov av att förstå de digitala mediernas roll i den stora mediemixen och vilken effekt de har på försäljningen, vilket är syftet med den här analysen, säger han.

 Vad anser du är de viktigaste resultaten som kom fram?

– Det intressanta tycker jag är att utifrån de investeringsnivåer som annonsörerna ligger på idag, skulle man kunna allokera om delar av budgeten för att få ut mer effekt i form av ökad försäljning. Vi pratar alltså inte om att addera till budget utan bara fördela annorlunda, säger han och fortsätter:

– Vi ser att i nära 80 procent av studierna ger Youtube högre avkastning per investerad krona än tv gör. I samband med att tv-tittandet går ner i vissa målgrupper ger också Youtube annonsörerna möjlighet att nå personer som de inte når via tv idag, vilket såklart är en del av förklaringen. Resultaten av den här analysen visar att många annonsörer kan tjäna på att se över sin mediemix.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.