Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Globala jättar framför lokalt när unga tittar på webb-tv

Foto: Netflix

Unga lockas av dyra Netflix-serier framför lokala svenska streamingtjänster, visar Mediavisions siffror för det tredje kvartalet.


Publicerad 2017-11-10 09:18
Uppdaterad 2017-11-10 09:22

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:

Påkostade amerikanska serier på Netflix och HBO Nordic driver upp konsumtionen av rörligt innehåll, visar Mediavisions analys för det tredje kvartalet.

Drama och "användargenererat" innehåll är de sorters innehåll som lockar mest bland 15-24-åringarna. Förutom de globala streamingtjänsterna är det även Youtube och Twitch som lockar när det kommer till användargenererat innehåll.

60 procent av 15-24-åringarna tittar på webb-tv en vanlig dag, vilket går att jämföra med att 45 procent av 15-74-åringarna tittar på webb-tv en vanlig dag.

55 procent av 15-24-åringar tittar en vanlig dag på någon av de globala streamingtjänsterna. När det kommer till svenska aktör som SVT Play eller TV4 Play är siffran betydligt lägre, den landar nämligen på 26 procent i målgruppen.

Även om konsumtionen av webb-tv är större bland yngre så minskar skillnaderna i konsumtionsmönster mellan olika grupper över tid. Det snabbaste skiftet sker bland en äldre målgrupp. I tredje kvartalet tittar nära 30 procent av 55-74-åringarna på webb-tv en vanlig dag, en stark tillväxt jämfört med samma period förra året.

– De globala streamingtjänsternas starka ställning bland unga skapar förstås huvudvärk bland medieaktörer som endast är verksamma lokalt i Sverige eller kanske Skandinavien. Inte minst eftersom unga i så hög grad också lämnat traditionell tablå-tv, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision och fortsätter:

– Konkurrensen har helt enkelt blivit betydligt tuffare för lokala medieaktörer och det gör det ännu svårare att locka unga. I förlängningen riskerar detta att försämra lokala mediers ställning. Då kan också deras intäkter komma att påverkas, oavsett om det rör sig om annons- eller betaltjänster. Men att det är svårt är inte samma sak som att det är omöjligt. Den goda nyheten är att den sammantagna konsumtionen av rörlig bild aldrig varit större. Alla nya tjänster och ett enormt utbud har drivit upp efterfrågan till helt nya nivåer.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.