Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Fyra av fem sponsorer klar till Melodifestivalen

Fyra av fem huvudsponsorer är nu klara inför Melodifestivalen 2011. Några nya aktörer verkar det dock inte bli.

Ardalan Samimi


Publicerad: 06 Oktober 2010, 04:45
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:36

Ämnen i artikeln:

VillalivSJMelodifestivalenLive NationSony EricssonSVTDelicatoK-RautaMastercard

Telia, Statoil, Santa Maria och K-Rauta fortsätter även i år att vara huvudsponsorer. Den femte sponsorn är ännu inte klar.

– Det finns en sponsorplats kvar, men ingenting är signat än, säger Anders Leijon, kommersiellt ansvarig för Melodifestivalens turné på Live Nation.

Partners är, liksom tidigare, Aftonbladet, Delicato, Mastercard, Sony Ericsson och SJ. Nya för i år är däremot Villaliv.

Har det varit lättare i år att locka sponsorer?

– Det är ju en ständig kamp. Men jag kan inte säga att det varit varken lättare eller svårare, säger Anders Leijon.

Han menar att företag är, i osäkra tider, mer försiktiga med att sponsra.

– De väljer att ta den säkra vägen, att jobba med traditionell kommunikation än med sponsring och event. Man blir mer ifrågasatt som marknadschef om man väljer den vägen, än om man gör en vanlig tv-kampanj.

År 2011 spenderade tävlingens sponsorer runt 40 miljoner kronor på sponsring. Ett huvudsponsorskap kostade drygt 2 miljoner kronor för 2010. Hur mycket det kostar i år vill Anders Leijon inte säga.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.