Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Friday TV har exploaterat mitt arbete i tio år"

Publicerad: 26 Mars 2013, 13:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Det Metronome-ägda bolaget Friday TV ligger fortfarande i konflikt med danska Bump Productions kring succéformaten "Lyxfällan" och "Minuten". Nu ger bolagets grundare Derek Banner sin syn på bråket i en intervju med Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Friday TVMetronome

"Lyxfällan" och "Minuten" är två av det Metronome-ägda Friday TV:s mest framgångsrika format. Under 2011 plockade "Minuten" exempelvis hem Film & tv-producenternas pris för Årets originalkoncept.

Men de prisbelönta formaten är stulna. Det hävdar det danska produktionsbolaget Bump Productions, som i oktober förra året valde att stämma Friday TV på 15 miljoner kronor.

Sedan konflikten drog igång har Bump Productions grundare Derek Banner valt att hålla en låg profil. Nu väljer han dock tala ut om den påstådda stölden i en intervju med dagensmedia.se.

– Det känns djupt frustrerande. Friday TV och Metronome har utnyttjat sin ledande marknadsposition på ett olämpligt sätt. Jag driver ett litet bolag och Friday TV har exploaterat allt vårt arbete i nästan 10 år. Förstår du hur frustrerande det är, säger Derek Banner.

Han tycker också att storleken på skadeståndet, 15 miljoner kronor, är en nätt summa i sammanhanget.

– Friday TV gick från en omsättning på 6 miljoner kronor 2006 till 44 miljoner kronor 2010 och den största delen kommer från "Minuten". Så i jämförelse med vad Friday TV har tjänat på mina format är det en struntsumma.

Än så länge har parterna inte kommit fram till någon lösning på konflikten, men Derek Banner säger sig vara säker på utkomsten av rättstvisten.

– Vi har massor av email och dokument som bevis. Nu får vi se vilket beslut rätten tar, säger han till dagensmedia.se.

Det var för drygt åtta år sedan som Derek Banner visade upp totalt nio programformat för Friday TV under ett pitchmöte i Stockholm.

Mötet ledde till att Friday TV och Bump Productions tecknade ett avtal kring "Celebrity Birthday". Samtidigt tackade det prisbelönta produktionsbolaget nej till programformaten "Luxury Trap" och "Minute Winner - Minute To Win It".

– Men när vi påbörjade samarbetet kring "Celebrity Birthday" visste vi inte att Friday TV arbetade aktivt med att sälja in "Lyxfällan" och "Minuten" till olika marknader, säger Bump Productions grundare Derek Banner till dagensmedia.se.

Först senare, 2011, fick Derek Banner reda på att hans programformat sålts till bland annat NBC i USA.

– Det var inte förräns "Minuten" kom till Danmark under 2011 som jag fick reda på att det faktiskt var vårt format.

Derek Banner tog då kontakt med Friday TV:s dåvarande vd Estelle Bodén för att reda ut vad som hänt.

– Jag presenterade våra bevis och de presenterade sina. Men ska jag vara helt ärlig så är Friday TV:s bevis inte särskilt övertygande. Det är många dokument som jag till och med skulle säga kommer bli ett juridiskt problem för Friday TV, säger Derek Banner och fortsätter:

– Dokumenten är motsägande och kommer inte att fungera som bevis.

Enligt Derek Banner ska Friday TV dessutom ha skyndat sig på med att skriva "kontrakt" med Bump Productions efter att han påpekat likheterna i formaten.

– Men jag har inte sett några kontrakt och dessutom har Estelle Bodén försökt dölja bevisen. Jag förstår faktiskt inte vilken strategi de har.

Dagensmedia.se har sökt Per Blankens, nuvarande vd på Friday TV.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Friday TVMetronome

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.