Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Fox vill öppna kontor i Sverige – och starta fler kanaler

Publicerad: 28 Oktober 2013, 09:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:58

Fox International Channels har ambitionen att växa i Sverige.


Ämnen i artikeln:

National Geographic

Fox International Channels, FIC, driver idag National Geographic Channel på den svenska marknaden.

Men bolagets ambition är att koppla ett starkare grepp om Sverige.

Planerna avslöjas i det remissvar, om det digitala marknätets framtid, som FIC har skickat till Myndigheten för radio och tv.

”FIC önskar att växa i Sverige vad gäller distributionen av NGC (National Geographic Channel) och vill lansera nya kanaler, exempelvis Fox Sverige, 24 Kitchen och andra kanaler”, skriver FIC:s Norden-chef Åse Ytreland i brevet till myndigheten.

FIC vill också öppna kontor i Sverige.

”Vi behöver möjlighet till att lansera nya kanaler för att uppnå en kritisk massa till att etablera kontor i Sverige och öka vår verksamhet där”, skriver Åse Ytreland.

Nu vill FIC få utrymme för en Fox-kanal i marknätet. Annars har bolaget liten möjlighet att konkurrera på samma villkor som de stora tv-husen på den svenska marknaden, enligt Åse Ytreland.

”Om vi som representerar utländska aktörer, som fortfarande är små i Sverige men stora globalt sett, inte ska få tillgång till marknätet på grund av att tillgången på licenser ska reduceras ytterligare, blir det nästan omöjligt att erbjuda nya kanaler och ett nytt innehåll på den svenska marknaden”, skriver hon.

Fox International Channels driver cirka 300 tv-kanaler, på 44 olika språk till 1,4 miljarder hushåll över hela världen.

Fotnot: Fox är en underhållningskanal, inriktad på 18-35-åringar, och ska inte förväxlas med den amerikanska nyhetskanalen Fox News.

LÄS MER OM KAMPEN OM DET DIGITALA MARKNÄTET i Dagens Media #18 – som finns i pappersform och digitalt via Dagens Medias tidningsapp för Iphone/Ipad eller Android samt via Readly.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

National Geographic

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.