Fox tar efter Youtube

2017-06-20 11:55 Madeleine Nilsson  
Fox Networks reklamchef Joe Marchese, flankerad av Tara Walpert Levy, chef för medielösningar på Google/Youtube, och Renato Fernandez, kreativ chef på TBWA/Chiat/Day.

CANNES LIONS 2017. Tv-nätverket Fox gör som Youtube och introducerar sex sekunder långa spotar.

Så sent som i april lanserade Youtube så kallade ”bumper ads” – sex sekunder långa spotar framför allt anpassade till mobilen. Det kortare formatet lierar bättre med många av dagens korta videos, samtidigt som tanken är att tittarna inte ska hoppa över dem.

– I den mobila världen är uppmärksamheten mer kortvarig än någonsin, vilket tvingar oss att försöka hitta nya vägar för varumärken att nå ut. Genom våra egna undersökningar har vi sett att sex sekunder är en ”sweet spot” – då når man ut till tittarna, fångar deras intresse och skapar impact, säger Debbie Weinstein, operativ chef för Youtube, vid en pressträff under Cannes Lions.

Enligt Youtubes egna mätningar så ökar reklamerinran ”markant” för 9 av 10 bumperkampanjer. Snittet ligger på en ökning på 38 procent, berättar Debbie Weinstein.

Nu väljer också tv-nätverket Fox att lansera sex sekunder långa reklamspotar – även i linjär-tv.

– En modern intäktsstruktur för ett tv-bolag idag är inte att maximera intäkter utan att maximera både intäkter och tittarupplevelse. Det anser vi ligger helt i linje med sex sekunders-spotar, säger Joe Marchese, reklamchef på Fox.

– Det jag framför allt gillar med det sex sekunder långa formatet är att vi säger till människor att deras tid är värdefull och visar att vi respekterar deras tid. Vi vill dra ner på tiden som tittare måste spendera framför annonser, för att få fram vårt eget innehåll och historier.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt