Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Rörligt

Fox tar efter Youtube

Publicerad: 20 Juni 2017, 09:55
Uppdaterad: 20 Juni 2017, 09:55

Fox Networks reklamchef Joe Marchese, flankerad av Tara Walpert Levy, chef för medielösningar på Google/Youtube, och Renato Fernandez, kreativ chef på TBWA/Chiat/Day.

CANNES LIONS 2017. Tv-nätverket Fox gör som Youtube och introducerar sex sekunder långa spotar.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsYoutube

Så sent som i april lanserade Youtube så kallade ”bumper ads” – sex sekunder långa spotar framför allt anpassade till mobilen. Det kortare formatet lierar bättre med många av dagens korta videos, samtidigt som tanken är att tittarna inte ska hoppa över dem.

– I den mobila världen är uppmärksamheten mer kortvarig än någonsin, vilket tvingar oss att försöka hitta nya vägar för varumärken att nå ut. Genom våra egna undersökningar har vi sett att sex sekunder är en ”sweet spot” – då når man ut till tittarna, fångar deras intresse och skapar impact, säger Debbie Weinstein, operativ chef för Youtube, vid en pressträff under Cannes Lions.

Enligt Youtubes egna mätningar så ökar reklamerinran ”markant” för 9 av 10 bumperkampanjer. Snittet ligger på en ökning på 38 procent, berättar Debbie Weinstein.

Nu väljer också tv-nätverket Fox att lansera sex sekunder långa reklamspotar – även i linjär-tv.

– En modern intäktsstruktur för ett tv-bolag idag är inte att maximera intäkter utan att maximera både intäkter och tittarupplevelse. Det anser vi ligger helt i linje med sex sekunders-spotar, säger Joe Marchese, reklamchef på Fox.

– Det jag framför allt gillar med det sex sekunder långa formatet är att vi säger till människor att deras tid är värdefull och visar att vi respekterar deras tid. Vi vill dra ner på tiden som tittare måste spendera framför annonser, för att få fram vårt eget innehåll och historier.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsYoutube

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.