Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Fotboll och Solsidan gick hem hos de unga

Bland reklamkanalerna dominerar TV4 listan över de mest sedda programmen i målgruppen 15-44 år.

Ardalan Samimi


Publicerad: 10 Januari 2011, 13:28
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:26

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3Fotbolls-VMTV4

Som dagensmedia.se berättade tidigare i dag dominerades tv-året 2010 av SVT. På de kommersiella kanalernas topp 20 hade dock TV4 övertaget.

Sveriges mest sedda tv-program i de kommersiella kanalerna 2010 blev andra halvleken av semifinalen Uruguay och Holland. Matchen, som sändes den 6 juli på TV4, sågs av cirka 780 000 tittare - eller 21,1 procent - av alla i den kommersiellt viktiga målgruppen 15-44 år.

"Solsidan" tog sig in på en andra plats, och även sex andra placeringar. Även "Idol", såväl själva tävlingen som dess auditions, drog många tittare.

Varken Kanal 5 eller TV3 lyckades hamna på topp 20-listan. Kanalerna lyckades inte heller särskilt bra på topp 100, där TV3 endast hamnade på plats 88 med programmet "Lyxfällan", med en rating på 12,9 i målgruppen 15-44 år.

Kanal 5:s mest sedda program blev "Ullared", vars rating blev 10,7.

Tittarsiffrorna kommer från MMS och avser perioden 1 januari 2010 till 31 december 2010, för målgruppen 15-44 år.

Årets mest sedda program i kommersiell tv, målgruppen 15-44 år. Rating.

1. Fotboll VM Uru-Ned andra halvlek, 21,1

2. Solsidan, 20,0

3. Idol 2010, 18,7

4. Solsidan, 18,5

5. Solsidan, 18,3

6. Idol 2010, 17,8

7. Idol 2010 audition, 17,8

8. Let’s dance, 17,7

9. Idol 2010 audition, 17,0

10. Solsidan, 17,0

11. Fotboll EM kval, 16,9

12. Fångarna på fortet, 16,8

13. Fångarna på fortet, 16,8

14. Solsidan, 16,6

15. Solsidan, 16,4

16. Solsidan, 16,3

17. Idol 2010 audition, 16,0

18. Time out, 15,7

19. Idol 2010 audition, 15,6

20. Idol 2010 audition, 15,4

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3Fotbolls-VMTV4

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.