Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Försäljningsrekord för MTG

Publicerad: 20 Oktober 2016, 06:53
Uppdaterad: 20 Oktober 2016, 07:19

"Den starkaste rättighetsportföljen i bolagets historia bidrog till ökat tittande, högre reklammarknadsandelar, fler abonnenter och högre priser vilket lett till accelererade intäkter", säger koncernchef Jørgen Madsen Lindemann.


Under tredje kvartalet såg MTG en rekordhög försäljning för ett tredje kvartal och en organisk tillväxt på 7 procent, vilket är den högsta sedan den högsta sedan Kv2 2011.

Vd och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann skriver i ett pressmeddelande att det ”visar på de fördelar och möjligheter som investeringarna vi har gjort under det senaste året ger. Våra produkter är idag mer relevanta, mer tillgängliga, mer populära och mer uppskattade än någonsin tidigare”.

Omsättningen för tredje kvartalet landar på 4,1 miljarder kronor, att jämföra med 3,8 miljarder tredje kvartalet 2015. Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster sjönk dock till 162 miljoner kronor, från förra årets 240 miljoner.

”Den starkaste rättighetsportföljen i bolagets historia bidrog till ökat tittande, högre reklammarknadsandelar, fler abonnenter och högre priser vilket lett till accelererade intäkter. Vi har även ett antal nya originalserier som premiärvisas på Viaplay och en pipeline av nya spännande projekt, där flera produceras av våra egna studios”, fortsätter Jørgen Madsen Lindemann.

I förra veckan meddelade MTG att man förvärvat av 35 procent av spelbolaget Innogames, vilket Jørgen Madsen Lindemann menar sluter cirkeln för MTG och skapar en tredje digital vertikal som "passar perfekt ihop med våra andra digitala företag och communities genom vilka gaming går som en röd tråd". Detta ser han som ett viktigt steg i MTG:s strategiska omvandling från ett traditionellt TV-bolag till ett "ledande digitalt underhållningsföretag".

Finansiellt sammandrag:

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.