Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Försäljningsras och förlust för Strix

Publicerad: 14 Augusti 2009, 07:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

MTG-bolaget Strix tappade kraftigt i försäljning ifjol, och för första gången på 2000-talet gjorde bolaget förlust. 2009 har dock börjat betydligt bättre.


2004 var tv-produktionsbolaget Strix Televisions rekordår, med en omsättning på 562 miljoner kronor och ett rörelseresultat på 122 miljoner kronor.

Sedan dess har det gått stadigt utför.

2008 minskade bolagets omsättning till 244 (327) miljoner kronor, och rörelseresultatet landade på minus 14 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 3,1 miljoner kronor 2007. Resultatet på sista raden uppgick till -10,4 (2,4).

Strix förklarar, precis som tidigare år, de försämrade siffrorna med att realitygenren har minskat i popularitet:

”Bolaget har under 2008 i jämförelse med 2007 minskat sin omsättning och resultat då genren reality fortsatt gått ner i volym. Bolaget har satsat mycket på utveckling av nya programformat”.

I MTG:s rapport för första halvåret 2009 berättas att affärsområdet Modern Studios, som framförallt består av Strix, har fördubblat sin försäljning jämfört med motsvarande period 2008.

Modern Studios försäljning andra kvartalet nästan fördubblades till 134 (70) miljoner kronor, och försäljningssiffran för första halvåret var 237 (152) miljoner kronor.

”Tillväxten berodde på ökade produktionsnivåer och internationell licensförsäljning av Strix format”, skriver MTG i rapporten.

Modern Studios rörelseresultat första halvåret 2009 uppgick till 7 (-13) miljoner kronor.

Strix har de senaste åren dragit ner kraftigt på personalstyrkan. 2008 uppgick medelantalet anställda till 73 (103). 2004 hade Strix 183 anställda.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.