Formatgenierna som gräver guld i LA

HOLLYWOOD. Formatgenierna Jock Millgårdh, 44, och Mattias Olsson, 41, gör succé i Los Angeles stenhårda tv-värld. Snart är det premiär för svenskarnas nya gameshow på NBC. "Vi gav oss ett år att lyckas här", säger Mattias Olsson.

För ganska exakt ett år sedan flyttade Jock Millgårdh och Mattias Olsson till Los Angeles. De bägge var sedan flera år i Sverige kända som formatgenierna bakom flera succéer som "Baren", "Ensam mamma söker" och "Körslaget".

Nu skulle de bägge, med Friday TV i ryggen, etablera sig på allvar på den amerikanska tv-marknaden. Målet var att inom ett år utveckla och sälja in ett format till en amerikansk tv-kanal.

När de bägge anlände till LA tillsammans med sina familjer var självförtroendet på topp.

"Körslaget" och "Ensam mamma söker" hade de redan lyckats sälja in tillamerikanska tv-kanaler.

– Det gav oss självförtroende, något som är nödvändigt här, annars kommer man hit och blir punkterad, konstaterar Mattias när Dagens Media träffar de bägge på Friday TV:s kontor i stadsdelen Miracle Mile.

På nionde våningen huserar Friday TV i trivsamma lokaler som sjuder av kreativitet.

Jock och Mattias hade varit i LA flera gånger tidigare och kände en hel del branschfolk när de på allvar bosatte sig i USA. De var beredda på en tuff start.

– Men ärligt talat tycker jag inte att det var så hårt som jag väntat mig, säger Jock Millgårdh.

– Nja, där håller jag inte med dig, säger Mattias och faller sin vän och kollega i talet.

Det märks att de bägge arbetat tätt ihop under närmare tio års tid. Samtalet flyter på och bägge tar lika mycket plats när de ska beskriva vardagen i världens största tv-fabrik.

– Men network-världen är på något sätt nästan lika liten som den svenska tv-världen, säger Jock.

I USA skiljer man på networks och kabelbolag. Det finns fyra network-kanaler och en otalig mängd nischade kabelbolag. Även om de stora tv-nätverken tappat till kabelkanalerna de senaste åren är det fortfarande i "The Big Four" som makten, pengarna och inflytandet finns, det är där drömmarna skapas och krossas.

– Drömmen för mig är att sälja format till network-bolagen, säger Jock, och konstaterar att han redan lyckats.

– Men sekunden efter att du sålt in programmet känner du pressen att verkligen leverera vad du lovat, tillägger Mattias.

De båda kommer stå med som exekutiva producenter till NBC:s gameshow som för närvarande går under arbetsnamnet "Perfect 10". Förberedelserna inför inspelningarna är intensiva, just nu arbetar agenturer, castingfirmor och produktionsbolag intensivt med att hitta en programledare.

Både Jock och Mattias är djupt involverade i produktionen av programmet. De bägge arbetar även parallellt med andra kommande format. Processen är inte helt olik den de är vana vid hemifrån, "Men allt är tio gånger större än i Sverige".

Som formatutvecklare sätter de ihop paket för tv-kanalerna där både produktionsbolag, producenter och eventuella programledare ingår.

– Kabelkanalerna är väldigt tydliga, de vet EXAKT vad de vill ha. De kan vara supernischade och vet vad deras varumärken representerar, säger Jock.

Man skulle kunna jämföra med svenska Kanal 5, säger Mattias.

– Ja, i sina bästa stunder, ler Jock.

Kabelkanaler i all ära, men det som ger prestige och framför allt pengar är om man lyckas sälja in ett format till något av de stora nätverken.

Det är en sinnessjukt hård konkurrens att sälja in till de stora kanalerna. De måste vara oerhört proffsiga och kan inte släppa igenom någonting utan att ha superkoll, säger Mattias.

Att sälja in ett format är en mödosam process. För två år sedan kom de bägge upp med den första idén kring den nya gameshowen.

När de båda kom till Los Angeles inleddes ett hårt arbete.

– Vi jobbade verkligen stenhårt och trodde allt var klart. Folk dunkade oss i ryggen och gratulerade oss till framgången. Dagen före julafton fick vi dock beskedet att man tackade nej, berättar Mattias.

Den förra julen blev inte så munter, allt slit som troddes ha givit utdelning raderades ut med ett telefonsamtal. Dessutom gick samarbetsoptionerna med Sony ut.

Men lyckan vände. NBC:s nytillträdde realitychef Paul Telegdy fick mer eller mindre av en slump se en pilot för gameshowen och blev snabbt intresserad.

Jock och Mattias fick göra en så kallad "run-through" av programformatet för

NBC:S ledning. En "run-through" skulle kunna liknas vid att man spelar upp programformatet som en teaterpjäs.

– Vi filmade under vår "run-through" och till slut fick även den högste chefen se formatet och allt var klart, berättar Jock.

– Kanalen har varit sensationellt bra att samarbeta med, pitcherna vi har haft hos dem har hela tiden bidragit till att utveckla programmet, säger Mattias.

Svenska produktionsbolag har genom åren haft stora framgångar internationellt då man lyckats sälja format till utländska tv-kanaler, men att som Jock och Mattias sälja in ett format som ännu inte sänts, på till exempel den svenska marknaden, är extremt ovanligt.

De enda skandinaver som tidigare lyckats sälja ett "pappersformat" på marknaden i USA är just Jock och Mattias.

– "Körslaget" sändes först i USA av alla länder, säger Mattias som upptäckt att han och Jock har en fördel av att de är svenskar.

– "Gör er inte av med er brytning", säger vår agent, ler Mattias.

Många av de här är eurofiler, vi var hemma hos en hög tv-chef på middag och han hade fem Ulf Lundell-plattor, skrattar Jock.

Många amerikanska producenter är avundsjuka på svenskarna och deras möjligheter att göra billiga pilotprogram i Sverige, och dessutom har svenska produktionsbolag ofta mycket bättre rättighetsavtal med tv-kanalerna.

– Men för "Perfect 10" var vi tvungna att dela med oss av hälften av rättigheter till NBC, annars hade det inte blivit någon affär, konstaterar Jock.

Ett års hårt arbete har givit resultat, men den svenska tv-duon är ödmjuk inför framgångarna.

– Den här marknaden kan vara brutalt iskall om man inte levererar, säger Mattias, och exemplifierar med produktionsbolaget Rocket Science

Laboratories som för fem år sedan stod på topp med format som "Joe

millionaire", "My big fat obnoxious fiance" och "Temptation island".

I dag har ägarna till Rocket Science sålt bolaget och tvingats skära ned i verksamheten.

– Här måste man vara aktiv och vara beredd att ompositionera sig hela tiden. I Sverige kan man hitta sin nisch och verka inom den, här måste man röra sig hela tiden, säger Jock, och tillägger:

– Allting handlar om tajming, utan tajming säljer man inget.

STAFFAN ERFORS

red@dagensmedia.se

Publicerad 2010-02-16 11.38Uppdaterad 2015-12-06 14.37

Dela artikeln: