Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

”Förhoppning att Nent gör bra tv av skidorna”

Publicerad: 1 Juli 2019, 10:24

Svenska spels vd för Sport & Casino Fredrik Wastenson.

Foto: Pressbild/Ulf Palm

ALMEDALEN 2019. Svenska spel sponsrar längdlandslaget och SOK med 180 miljoner kronor. ”Vi satsar på längdskidorna trots att det inte är tydligt hur Nent kommer att se ut”, säger Fredrik Wastenson, Svenska spels vd för Sport & Casino, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

NENT GroupSvenska SpelSVT

Under morgonens Dagens Media-seminarium i Almedalen ”Är tv-sport en demokratisk rättighet” kommenterade paneldeltagaren Fredrik Wastenson, Svenska spels vd Sport & Casino, nyheten att Svenska spel går in som huvudsponsor för SOK och skidlandslaget. 

Samarbetet med Svenska skidförbundet är långsiktigt, sträcker sig över sju år och är värt drygt 80 miljoner kronor. Man gör det samtidigt som det tydliggjorts att SVT:s ”Vinterstudion”, med största sannolikhet, försvinner från SVT. 

– Vi satsar på den här idrotten trots att det inte är tydligt hur Nent kommer att se ut. Vi har en förhoppning att Nent, kanske tillsammans med SVT, ska göra väldigt bra tv-sändningar av längdskidåkning i framtiden också. Men visst är det viktigt för oss att det når ut till en stor publik, säger Fredrik Wastenson till Dagens Media. 

– Jag tror också, som Jan Helin var inne på under morgonen, att det är viktigt för idrotten nu att man är tydligare när man skriver sina tv-rättighetsavtal, att det finns premisser om att det verkligen når en stor publik och att man värnar om kvaliteten.

Förutom förhoppningen om räckvidd och kvalitet – vill Svenska spel, enligt Fredrik Wastenson, måna om att sätta fler barn och unga i rörelse: 

– Som vi pratade om i debatten här så har hela ”Vinterstudio”-satsningen gett flera aktiva i rörelse under vintermånadarna vilket är en större utmaning än under sommartid. Vi ser att Skidförbundet är en väldigt bra plattform att bygga vidare på den satsningen.  

Svenska spel vill även primera förbundets värderingar:  

– Vi tycker att längdlandslaget står för väldigt många värden som vi sympatiserar med. Det är en sport med mycket jämlikhet, vilket är viktigt för oss också när vi tittar på sporter. Men det är en intressant sport ur många aspekter – vi ser möjlighet att bygga talang på ett bra sätt och vi är måna om att jobba med både toppen och bredden. 

Dessutom blir Svenska spel även ny huvudsponsor till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) med start den första juli i år. Avtalet är värt över 100 miljoner kronor och sträcker sig fram till 2026. 

– Det gör vi för att utveckla möjligheter för våra atleter. Att de ska kunna kämpa om medaljerna under Olympiska spelen och ge dem förutsättningar att bättre kunna göra satsningar på lång sikt. 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

NENT GroupSvenska SpelSVT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev