Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Fler vill ha ännu mer tv

Publicerad: 9 juli 2013, 13:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Andelen hushåll som skaffar internet-tv-abonnemang ökar – men inte på bekostnad av traditionell betal-tv.


Medan omsättningen för traditionell betal-tv ligger relativt platt ökar marknaden för internet-tv både vad gäller antal kunder, användande och omsättning. Det visar en analys som Boxer gjort i samarbete med analysföretaget Mediavision.

Undersökningen som bygger på intervjuer med cirka 3 000 slumpmässigt utvalda 15-74-åringar visar att mer än sex av tio svenskar använder internet-tv minst en gång i månaden.

Enligt Boxer Sveriges vd Anders Gisle Joosen är siffran för daglig användning snart uppe i en på tre.

I dag har en av tio Boxerkunder ett internet-tv-abonnemang som komplement till sin vanliga betal-tv-lösning, vilket är en ökning med 56 procent jämfört med året innan.

Niklas Vange, informationschef på Boxer Sverige tror att det finns ett driv hos kunderna att utöka sitt vanliga betal-tv utbud.

– Marknaden för internet-tv har ökat väldigt snabbt, utan att andelen betal-tv-hushåll minskat i samma omfattning. Andelen som inte har något betal-tv-abonnemang är också relativt konstant, vilket gör att man kan dra slutsatsen att det är befintliga betal-tv-hushåll som väljer att utöka sitt reguljära utbud.

Undersökningen är viktad för kön och ålder för att motsvara fördelningen i samhället.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.