Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Filippa Wallestam: ”Fortsatt fokus på innehåll”

Publicerad: 25 December 2019, 09:30

Filippa Wallestam, innehållschef på Nent Group, tror att branschen kommer att fortsätta utvecklas i en rasande fart.

Det stora värdet ligger i unikt, starkt och engagerande innehåll. Och det kommer det att fortsätta att göra under nästa år, spår Nents innehållschef Filippa Wallestam.


Ämnen i artikeln:

NENT Group

Sporträttigheter, tillväxten inom streaming och ett ökat innehållsfokus. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Filippa Wallestam, innehållschef på Nent och medlem i koncernledningen.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Det är helt klart att mediebranschen fortsätter att underhålla såväl sina tittare som oss som jobbar i branschen, där mycket har hänt under året. För vår del är nog den största enskilda innehållshändelsen den om skidrättigheterna som vi tar över från 2021, inklusive världscupen i alpint och längd, en nyhet som engagerade såväl tittare som branschkollegor. Vi har sänt hockey-VM sedan 1989 och har sedan dess etablerat en unik portfölj av sporträttigheter där våra programledare och redaktioner vet hur de med all sin erfarenhet och kunskap ska ge tittarna en utomordentlig upplevelse varje gång ett stort evenemang direktsänds. 

– Och sett till verksamheten så är sammanslagningen mellan Viasat Consumer och Canal Digital, som förväntas genomföras innan sommaren, en stor händelse för såväl branschen som respektive bolags kunder där vi skapar vi en storskalig tv-operatör som kommer att vara konkurrenskraftig gentemot regionala och lokala aktörer.

Årets tuffaste utmaning?

– Den tuffaste och viktigaste utmaningen är att alltid vara relevant för kunderna och vinna deras hjärta och förtroende. Vi konsumerar mer innehåll än någonsin tidigare, men där skiftet mot streaming har kommit väldigt långt och det är här vi ser tillväxt i tittande. Vi lanserade vår första streamingtjänst för premiuminnehåll redan 2007 och har i dag en organisation med medarbetare som möter vår ambition att vara en ledande nordisk streamingaktör och innehållsproducent. Som en del av detta bygger vi vidare på vår strategi att, utöver allt köpt innehåll, även producera egna serier som engagerar tittarna. Och här vi har lyckats otroligt väl, ett kvitto på det är att 7 av de 10 mest sedda nya serierna på Viaplay är våra egna originalproduktioner, vilket visar att våra egna produktioner såväl engagerar befintliga tittare som lockar nya kunder till tjänsten.

Årets viktigaste publicering?

– Det har hänt otroligt mycket under 2019 med många viktiga nyhetspubliceringar som berör klimatet, mänskliga rättigheter, ekonomi och politik. Istället för att välja vilken av alla nyhetspubliceringar som är viktigast väljer jag att slå ett slag för alla de samhällsgranskande reportage som oerhört skickliga och modiga journalister varje dag har valt att engagera sig i. Vi har inte någon egen nyhetsbevakning men väl engagerade programledare som bland annat fokuserar på det aktuella ämnet näthat, där de i programmet ’Trolljägarna’ jagar fatt på anonyma nättroll som faktiskt gör livet till ett rent helvete för sina offer. Näthat är ett stort problem och något som tyvärr drabbar många hårt.

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Branschen kommer att fortsätta utvecklas i en rasande fart. Vi har under året sett rörelser på marknaden med bland annat vertikal konsolidering, vilket visar på det stora värde som ligger i unikt, starkt och engagerande innehåll. Och om det är något som är säkert så är det att just innehåll kommer att fortsätta vara i fokus under 2020. Som ansvarig för Nent Groups innehåll handlar det bland annat om att fortsätta satsa på våra Viaplay Originals. Vi har under året haft premiär av drygt 20 egna produktioner där en av favoriterna är Josephine Bornebuschs ’Älska mig’, en serie som hyllats av såväl tittare som kritiker. En annan serie som fått ett fantastiskt mottagande är ’Heder’ där några av de kvinnor som varit med att skapa serien också står framför kameran. När vi nu fortsätter att fokusera på egna produktioner så gör vi det ihop med de bästa manusförfattarna, med skådespelare i världsklass och med producenter och regissörer som delar vår vision att skapa banbrytande och engagerande drama. För ska man bli ledande inom streaming här i Norden så måste man våga satsa stort, och det gör vi på Nent Group.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

NENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.