Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Fiasko för kanalernas nya tv-produktioner

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:19

Titta på siffrorna i tabellerna på det här uppslaget.Där hittar ni det största bekymret för de svenska reklam-tv-kanalerna.Nästan alla nya svenska produktioner ratas av tittarna.


TV4-Gruppen var i slutet av augusti först ut att kicka igång hösten med två helt nya programsatsningar – TV-soffan, som bygger på den internationella succén Gogglebox, och Spring, som var en relansering av 90-tals-succén På rymmen.

Efter andra avsnittet av Spring beskrev Aftonbladets tv-kritiker Jan-Olov Andersson programmet som ett brakfiasko av sällan skådat slag. Detta efter en tittarsiffra på 322 000 tittare på bästa sändningstid på en lördag.

Veckan innan hade Anderssons Aftonbladet-kollega Dante Thomsen slagit fast att TV-soffan är på gränsen till olidligt att titta på.

Det var han inte ensam om att tycka. Tittarsiffrorna halverades till andra avsnittet, som sågs av 366 000 klockan 20:30 på en söndag. Därefter möblerades Tv-soffan bort från primetime och förpassades till klockan 03:36 på morgonen.

När MTG TV och Discovery Networks började sjösätta sina nya höstprogram fortsatte kräftgången i rutan.

Av Kanal 5:s nya satsningar – Filip och Fredriks Jorden runt på sex steg, Berg & Meltzer på Oscars, Fest hos Bindefeld och Sveriges värsta kändisbilförare – har inte ett enda avsnitt setts av över 300 000 tittare.

Berg & Meltzer flyttades till en ny sändningsdag direkt efter premiären, som sågs av endast 121 000 tittare i hela befolkningen och 43 000 i målgruppen 15-44 år.

Big Brother har visserligen bidragit till att öka Kanal 11:s andelar (läs mer på föregående uppslag), men tittandet är i dag ändå försvinnande litet för det som en gång var ett av världens mest framgångsrika tv-format. Dagens Medias genomgång visar att Big Brothers 43 sända avsnitt har setts av i snitt 36 000 tittare i 3 plus och 19 000 i 15-44.

Inte heller MTG TV har lyckats med något av tv-husets nya program. Förkvällsprogrammet Hoppas det smakar med Robert Aschberg, som sändes i 28 episoder, sågs med några få undantag av färre än 100 000 tittare.

Rachel och Jossan: Utan filter, som beskrevs som Josephine Bornebuschs och Rachel Mohlins drömprojekt, blev en omedelbar kraschlandning. Premiären sågs av låga 155 000 tittare, medan avsnitt två drog unikt låga 63 000 tittare, varav 20 000 var i åldersgruppen 15-44 år.

TV4-Gruppen är det enda kommersiella tv-huset som har lyckats lansera nya svenska produktioner som kan beskrivas som framgångar.

Dramaserien Modus sågs av mellan 780 000 och 1 222 000 tittare, Brottsplats Sverige med TV3-värvningen Hasse Aro har parkerat sig på 600 000–700 000 tittare, och fredagsunderhållningen Boy Machine – med Jonas Karlsson, Peter Magnusson och Henrik Dorsin – var i den sjätte och senaste episoden uppe och nosade på 1 miljon tittare.

Fakta

Discovery Networks

Jorden runt på sex steg

Kanal 5. Onsdagar 21.00

3 plus 15-44

16-sep 297 000 157 000

23-sep 243 000 147 000

30-sep inställt inställt

07-okt 208 000 137 000

 

Fest hos Bindefeld

Kanal 5. torsdagar 20:00

3 plus 15-44

15-okt 216 000 90 000

22-okt 207 000 87 000

29-okt 237 000 65 000

05-nov 240 000 59 000

12-nov 243 000 76 000

19-nov 236 000 70 000

 

Sveriges värsta kändisbilförare

Kanal 5. Måndagar 20.00

3 plus 15-44

19-okt 283 000 98 000

26-okt 224 000 73 000

02-nov 206 000 69 000

09-nov 206 000 86 000

16-nov 215 000 90 000

 

Big Brother

Kanal 11. Måndag-torsdag, 21.00, fre-lö 22.00, sön 22.00. Nya Big Brother öppnade med 115 000 tittare. Därefter gick det raskt neråt. Big Brother har nu visats i 43 avsnitt.

3 plus 15-44

Snitt 36 000 19 000

 

Berg och Meltzer på Oscars

Kanal 5. Sön 21.00, tors 21.00

3 plus 15-44

25-okt 121 000 43 000

5 nov 226 000 88 000

12-nov 118 000 45 000

19-nov 161 000 60 000

 

MTG tv

Pluras Paradis

TV3. Måndagar 21.00

3 plus 15-44

09-nov 208 000 29 000

16-nov 176 000 47 000

 

Prisjägarna

TV3. Torsdagar 20.00

3 plus 15-44

12-nov 216 000 76 000

19-nov 141 000 73 000

 

Rachel och Jossan: Utan filter

TV3. Torsdagar 21.00

3 plus 15-44

12-nov 155 000 31 000

19-nov 63 000 20 000

 

Hoppas det smakar

TV3. Måndag-torsdag 19.00. Robert Aschbergs mat-tävling visades i 28 episoder, med en snittsiffra på 82 000 tittare i 3 plus. 3 plus 15-44

Snitt 82 000 38 000

 

Tv4-gruppen

TV-soffan

TV4. Söndagar 20.30

3 plus 15-44

23-aug 613 000 182 000

30-aug 366 000 132 000

7-sep 4000 0

 

Spring

TV4. Lördagar 20.00

3 plus 15-44

22-aug 534 000 156 000

29-aug 322 000 118 000

05-sep 467 000 127 000

12-sep 487 000 177 000

19-sep 462 000 172 000

26-sep 336 000 106 000

03-okt 385 000 146 000

10-okt 503 000 182 000

 

Modus

TV4. Onsdagar 21.00

3 plus 15-44

23-sep 1 222 000 319 000

30-sep 780 000 220 000

07-okt 960 000 255 000

14-okt 846 000 192 000

21-okt 784 000 194 000

28-okt 855 000 221 000

04-nov 945 000 298 000

11-nov 875 000 227 000

 

Hela Sverige bakar junior

Sjuan. Torsdagar 21.00

3 plus 15-44

19-nov 356 000 116 000

 

Brottsplats Sverige

TV4. Torsdagar 21:00

3 plus 15-44

24-sep 689 000 187 000

01-okt 534 000 105 000

08-okt 639 000 109 000

15-okt 591 000 107 000

22-okt 731 000 158 000

29-okt 659 000 131 000

05-nov 682 000 138 000

12-nov 596 000 98 000

19-nov 716 000 135 000

 

Boy Machine

TV4. Fredagar 21.30

3 plus 15-44

16-okt 912 000 444 000

23-okt 826 000 358 000

30-okt 664 000 283 000

06-nov 816 000 379 000

13-nov 736 000 344 000

20-nov 923 000 425 000

 

Bachelor – När leken blev allvar

Sjuan. Tisdagar, onsdagar 21.00

3 plus 15-44

06-okt 236 000 54 000

07-okt 196 000 26 000

13-okt 165 000 45 000

14-okt 214 000 33 000

20-okt 135 000 14 000

21-okt 180 000 41 000

27-okt 189 000 55 000

28-okt 239 000 56 000

03-nov 173 000 31 000

04-nov 215 000 59 000

10-nov 239 000 63 000

11-nov 191 000 42 000

17-nov 125 000 27 000

18-nov 150 000 31 000

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.