Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Färska siffror från MMS: Delningen av streamingabonnemang minskar

Publicerad: 17 september 2021, 09:18

Anledningarna till att delningen av abonnemang minskar kan vara flera, säger MMS vd Magnus Anshelm och listar några.

Foto: Janne Næss + Pixabay

Antalet personer som glider på streamingabonnemang utanför sitt eget hushåll har minskat det senaste året. Det visar nya siffror från MMS.


Ämnen i artikeln:

MMSMagnus Anselm

Reglerna för hur många som får använda ett abonnemang och hur man får dela på dem skiljer sig lite åt mellan streamingbolagen. MMS har i sin senaste rapport ”Rörliga Bilder” försökt bryta ned hur det faktiska delandet av abonnemang och siffrorna visar att de som åker snålskjuts på andra har minskat i antal det senaste året.

Bland de yngre uppger 43 procent att de delar med andra utanför hushållet. Hos de äldre är det färre: 30 procent. Förra året angav 42 procent att de delade abonnemang med någon utanför hushållet, i den yngre målgruppen var det fler än hälften.

MMS vd Magnus Anshelm konstaterar i ett pressmeddelande att det kan finnas olika förklaringar till att delningen av abonnemang minskar.

– En faktor är att allt fler skaffat sig ett eget abonnemang och därför inte har behov av delning. Nu när nästan 80 procent har tillgång till minst en tjänst, så är det färre som har behov av att dela. En annan aspekt som tveklöst spelar in är att vissa streamingbolag börjat införa hårdare begränsningar av antalet öppnade strömmar, vilket skapar en del hinder för tittandet på samma tjänst samtidigt i olika hushåll, säger han.

Enligt rapporten är det vanligare bland äldre kvinnor än äldre män att man delar på abonnemangen. Så många som hälften av kvinnorna, men bara 39 procent av männen, uppger att de delar abonnemang. Det är också i högre grad personer som bor i enpersonhushåll än flerpersonshushåll som delar.

Siffror från MMS.

Siffror från MMS.

 

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

MMSMagnus Anselm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.