Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Färdigfilmat i Ullared

Publicerad: 30 Juli 2009, 08:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Efter fem veckor på lågprisvaruhuset Gekås återvänder Kanal 5 till Stockholm med 180 timmar råfilm. ”Det har gått fantastiskt bra”, säger Gekås vd, Boris Lennerhov.


Lågprisvarhuset i Halland, Gekås, har haft en intensiv sommar. Fallande kronkurs har fått utländska besökare att strömma till, samtidigt som alltfler svenskar i finanskrisens kölvatten valt att stanna hemma. Tydligen har de valt att ägna sig åt lågprisshopping för Gekås satte i år ett mastigt besöksrekord. I juli månad besökte mer än en halv miljon kunder lågprisladan, vilket är 80 000 fler än det tidigare rekordet.

– Tillväxten ligger på 15 procent, det är nästan så att jag blir förvånad själv, säger Boris Lennerhov.

Gekås omsatte i fjol 3 miljarder kronor och la ut 2 miljoner kronor på marknadsföring. 

– Då är kostnader för hemsidan och allt annat inräknat, rubbet. Som vi ser det är nöjda kunder den bästa marknadsföringen och vi har investerat mycket i utökad service och kvalitet, bland annat i vår stugby som hela tiden växer och har 2 500 övernattningar per år. 

Mer snack om Gekås lär det bli när Kanal 5 till hösten sparkar igång sin workplace reality-serie som under sommaren spelats in i varuhuset.

– Vi var väl lite tveksamma i början, om inspelninagrna skulle störa verksamheten men allt har gått fantstiskt bra. De kom efter midsommar och åkte förra veckan och hade då med sig 180 timmar film.

Kan du berätta något roligt som hände som man kanske får se under hösten?

– Ja du vet, det där materialt ska ju klippas ner till 5,5 timmar film så det är svårt att veta vad som kommer med. Men jag tror att de har fått med sig en hel del bra saker.

Blir det en fortsättning på serien?

– Inget är klubbat och klart men vi för en diskussion om det.

Under tiden fortsätter Gekås med sin lite mer okonventionella marknadsföring. Vid tre tillfällen under hösten ska SJ:s eventtåg föra shoppingsugna stockholmare ner till Halland för köpfest.

– Vi har ju 3 000 bussar som går hit ner varje år men vi tyckte att det kunde vara kul att ta hit gästerna via tåg med sovvagn också. Så är det ju miljövänligt också.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.