Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Rörligt

Familjens små makthavare – barnen

Publicerad: 9 September 2015, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Nickelodeons undersökning "Little Big Influencers" visar att 98 procent av barnen inkluderas i familjens köpbeslut.


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

I dag presenterar Nickelodeon resultatet av undersökningen "Little Big Influencers" där över 3600 barn i åldrarna 6-13 år har deltagit, i Sverige, Nederländerna, Danmark, Tyskland, Belgien och Polen.

Jenny Frisk, marknadsdirektör för Nickelodeon Norden, berättar för Dagens Media att syftet med undersökningen är att öka förståelsen för barns vardag och för hur barn konsumerar medier idag.

– Vi gör mängder av liknande undersökningar varje år eftersom det är av största vikt för oss att förstå vår målgrupp.

Studien visar bland annat att 68 procent av alla föräldrar tillfrågar sina barn innan de gör ett köp och att 98 procent av de tillfrågade barnen inkluderas i köpbeslutet.

– Det här är ett bevis på barns inflytande i familjen idag och det tycker vi är väldigt positivt. Det är stor skillnad bara från när jag själv var liten, idag ses barns åsikter som värdefulla och tas hänsyn till inom familjen. Först blev jag väldigt förvånad över att så många föräldrar tar hjälp av sina barn när de ska köpa saker till sig själva. Men när jag tänker efter känner jag att det inte är så konstigt ändå, många barn vet idag mer om vissa typer av produkter än vad vuxna gör, till exempel när det gäller teknik, säger Jenny Frisk.

Undersökningen visade även att varumärken är viktiga för barn och att 87 procent av de tillfrågade barnen aktivt säger till sina föräldrar vilka inköp de borde göra.

– Men jag tror att människor generellt har större varumärkeskännedom idag, oavsett ålder. Informationsflödet är idag gigantiskt och det är nog ett tecken i tiden att vi blir mer medvetna om varumärken, säger Jenny Frisk.

Jenny Frisk tror däremot att det stora informationsflödet lett till att det finns ett större kritiskt tänkande hos barn idag.

– Barn kanske generellt är mer öppna för budskap och nya saker än vad vuxna är, men de är egna individer med ett sunt förnuft, vilket den här typen av undersökningar visar på. Barn är kloka.

Att sociala medier blir en allt mer central del i även barns vardag bevisas också av undersökningen och nätverkandet online börjar i tidig ålder. Jenny Frisk menar att även om det finns problematiska aspekter, så är det en spännande utveckling då det finns mycket positivt med barns användande av sociala medier.

– Jag tänker framför allt på hur det möjliggör för barn från olika delar av landet, eller kanske till och med olika delar av världen, att mötas. Om man jämför med när jag var barn och hade en brevvän från ett annat land, går det idag så mycket snabbare och enklare att få kontakt. Det öppnar upp för möjligheten att bli mer internationell och dela kulturer på ett nytt sätt, säger Jenny Frisk.

"Little Big Influencers" visade även att TV-reklam fortfarande är effektivast för att nå ut med ett budskap till barn och att barn värdesätter TV mer än sin laptop.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Nickelodeon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev