Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Falsk Volvo-reklam driver med självmord

En morbid reklamfilm som skämtar om dödsolyckor och självmord, väcker uppståndelse. "The ABC of Death" som den kallas, har gjorts i Volvos namn.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Oktober 2016, 15:44
Uppdaterad: 01 November 2016, 09:46

Ämnen i artikeln:

Volvo Cars

De tyska filmskaparna Daniel & Dorian har publicerat en minst sagt morbid reklamfilm i Volvos namn.

Filmen, som de kallar för "The ABC of death", lyfter fram Volvos autobroms, samtidigt som den driver med självmord och makabra olyckor, skriver Expressen.

Filmen är lätt att förväxla med Volvos egna reklamfilmer, då bildspråket är mycket likt och då den sista rutan som visas består av Volvos rätta logga.

Volvo säger att de känner till filmen och att de tar avstånd från skaparna.

– Det här är självklart ingen officiell reklamfilm från Volvo, skriver Volvos marknadschef, Per Carleö, i ett sms till Dagens Media.

På frågan om de vidtagit några åtgärder svarar Volvo att de inte pratat om det än.

– Vad vi gör är att vi poängterar för alla som hör av sig att det här inte kommer från Volvo, inte alls. Och det är viktigt att poängtera.

I slutet av filmen rullar en Volvo XC90 fram på en gata samtidigt som en man korsar den med sina hundar.

Mannen i bilen får plötsligt en hjärtattack, och tack vare autobromsfunktionen i Volvo XC90 överlever mannen på gatan och hundarna. Flera människor råkar väldigt illa ut i filmen, och det förekommer även en scen där tre personer har hängt sig.

Ämnen i artikeln:

Volvo Cars

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.