Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Facebook och Youtube vinner mark på svensk webb-tv-marknad

Tittartiden för annonsfinansierad webb-tv ökade med nära 20 procent jämfört med 2015, framförallt tack vare Facebook och Youtube. "Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform", säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.


Publicerad 2017-02-03 13:14
Uppdaterad 2017-02-03 13:24

Ämnen i artikeln:

Mediavision

Dela artikeln:

Annonsfinansierad webb-tv (AVOD), fortsätter växa och tar andelar av de totala annonsinvesteringarna i rörlig bild. Detta enligt Mediavisions summering av 2016.

En förklaring är att tittandet på AVOD ökade under förra året, samtidigt som traditionellt tv-tittande fortsätter minska – men det är framförallt globala aktörer som vinner mark.

Tittartiden för annonsfinansierad webb-tv ökade med nära 20 procent jämfört med 2015, framförallt tack vare Facebook och Youtube.

Lokala aktörer å andra sidan, hamnar i skuggan av de globala jättarna. Svenska kanalhus och tidningsbolag minskar sin andel av totalt tittande på kommersiella fritjänster från 37 procent Q4 2015 till 29 procent Q4 2016.

Samtidigt ökar även reklamköpen i webb-tv. 2016 omsatte reklam i rörlig bild drygt sex miljarder kronor, enligt IRM (Institutet för Reklam- och mediestatistik).

Av den totala summan stod webb-tv för drygt en miljard kronor eller 17 procent.

Detta är en betydande tillväxt jämfört med 2015, då webb-tv-reklam omsatte drygt 900 miljoner kronor. Utvecklingen väntas fortsätta i samma takt 2017 då IRM förutspår att annonsfinansierad webb-tv uppgår till dryga 20 procent av den totala omsättningen för rörlig bild.

Under det gångna året har både Facebook och Youtube satsat allt mer på sina respektive videotjänster. Båda aktörerna har introducerat nya funktioner och verktyg för både användare och annonsörer.

Inför 2017 väntas Facebook dessutom införa så kallade mid-roll-annonser i sina videoklipp. Detta betyder att Facebook kan komma att alltmer efterlikna de traditionella tv-kanalerna och hur de presenterar sin reklam.

– Mediavision ser tydligt att både Facebook och Youtube arbetar målinriktat för att stärka graden av kapitalisering – det vill säga få ut mer av sin höga konsumtion. Under 2017 kommer det att vara extra intressant att följa Facebook, som ju allt tydligare rör sig mot att bli en videoplattform. Att de nu också tydligt kommunicerar att de inrättar sin affärsmodell efter video gör att pressen ökar på lokala mediehus, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i ett pressmeddelande.

Källa: Mediavision

Läs mer i senaste numret av Dagens Media, där det bjuds på en stor special om rörlig bild, som bland annat tar upp hur affärsmodellen förändras i grunden när tittandet migrerar till digitala plattformar. Dessutom har vi träffat Facebooks Sverigechef Sam Rihani och hans team för en stor intervju.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.