Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

F&B testar unikt koncept

Publicerad: 26 Maj 2010, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

För kunden Frödinges räkning testar Forsman & Bodenfors något helt nytt, reklam som spelas in på förmiddagen för att visas på kvällen samma dag.


Ämnen i artikeln:

F BForsman Bodenfors

När Frödinge senast var kund hos F&B innebar samarbetet, som utmynnade i en reklamkampanj med Utvandrartema, både byråns och den kreative chefen Filip Nilssons genombrott. Nu slår Frödinge och F&B sina påsar ihop på nytt, och vill fortsätta att bryta ny mark tillsammans. I dag är det inte ostkakan som står i centrum utan frysta tårtor och pajer.

– Det är kanske inget man kilar ner till Ica för att köpa till ett bröllop eller den större festen. Snarare är det något man unnar sig i vardagen som lite extra lyx, säger Filip Nilsson.

Aspekten med vardagslyx tar sig också uttryck i reklammanéret ”Det finns alltid något att fira” där reklamen ger tittaren olika dagsaktuella anledningar att fira, som till exempel att en 50 centimeter lång vandrande pinne har hittats på Borneo. Det som är unikt med kampanjen är att filmerna spelas in på morgonen för att sedan sändas till kvällen.

– Vi kände att det fanns ytterligare en dimension i den här kampanjen. Det här hade varit omöjligt att göra för några år sedan men med den nya tekniken är det möjligt.

Rent konkret går det till så att en grundfilm har skapats där tårtorna och pajerna, tillsammans med reklambuskapet ”Det finns alltid något att fira”exponeras till musik. Det F&B sedan gör är att under kampanjdagarna skriva en kort text som skickas till teknikbolaget Chimney Pot som fogas samman med grundfilmen, och som sedan skickas till TV4 för visning.

Filip Nilsson ser, utöver det dagsaktuella anslaget, ytterligare en fördel med konceptet. För Frödinge som har en måttligt stor tv-budget kan kampanjperioden förlängas.

– Filmerna är korta, 15 sekunder, och under kampanjveckorna kör vi filmerna onsdag, torsdag, fredag och lördag.  

Kampanjen rullar under 40 veckor och totalt ska 160 filmer spelas in.

Arbetsgrupp:

Stefan Rudels projektledare, Johan Eghammer AD, Filip Nilsson Copy, Lena Grundström produktionsledare, Lina Strandäng och Magnus Kennhed producenter, Axel Söderlund grafisk formgivare.

Produktionsbolag: Acne Produktion. Regissör: Ensrettet.

Uppdragsgivare: Åsa Hagdahl, marknadschef Frödinge.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

F BForsman Bodenfors

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.