Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Rörligt

Eyeworks dras in i norskt bråk om Postkodlotteriet

Publicerad: 9 Januari 2013, 07:08
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

UPPDATERAD. Novamedia anklagar Norsk Tipping för att plagiera Postkodlotteriet. Nu riskerar det svenska produktionsbolaget Eyeworks att dras in i striden – efter att den norska koncernsystern hoppat i säng med fienden.


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietTV4Eyeworks

Novamedia har länge velat etablera en variant av Postkodlotteriet i Norge. När statliga Norsk Tipping, Norges motsvarighet till Svenska Spel, i fjol berättade att bolaget tänkte lansera lotteriet ”Nabolaget” såg Novamedia rött.

De svarade med att dra Norsk Tipping inför domstol.

– Nabolaget är en ren kopia av Postkodlotteriet och vi kan inte sitta och titta på när Norsk Tipping lanserar vår produkt, sade Sandro Parmeggiani, styrelseordförande i Norsk Postkodeforening, till norska TV2.

Dagensmedia.se kan i dag berätta att produktionsbolaget Eyeworks dras in i storbråket.

Svenska Eyeworks har under många år producerat totalt över 600 avsnitt av Postkodmiljonären i Sverige. Ett uppdrag som enligt uppgift till dagensmedia.se är värt tvåsiffriga miljonbelopp årligen. Tv-programmet är ett av Svenska Postkodlotteriets allra viktigaste marknadsföringskanaler.

Samtidigt har Eyeworks norska delägda dotterbolag Eyeworks Dinamo hoppat i säng med fienden.

De jobbar med att utveckla ett tv-format åt Norsk Tippings påstådda "kopia”. Något som ska ha gjort medlemmar i ledningen för Svenska Postkodlotteriet upprörda.

– Norska Eyeworks har föreslagit ett tv-format som är en klar kopia av vår ”grannyra” och våra veckoutdelningar, bekräftar Anders Årbrandt, marknads- och försäljningsdirektör på Svenska Postkodlotteriet.

Han är inte nöjd. Nu förs en dialog med Eyeworks om saken.

– Vi tycker inte att det är jättebra att man tar det som vi ser som vårt format och lanserar det i Norge. Men programmet har inte gått upp än och därför är det svårt att uttala sig om det.

Vad innebär detta för ert samarbete med svenska Eyeworks?

– Kortsiktigt ser jag inga större problem med det, och vårens produktion av Postkodmiljonären är redan i gång med Eyeworks i Sverige, säger Anders Årbrandt och fortsätter.

– Men långsiktigt, om formatet går upp och visar sig vara en klar kopia, är det en annan sak.

Odd Arvid Strømstad, chef för Eyeworks Dinamo, hävdar att produktionsbolaget inte har tagit fram tv-formatet.

– Utvecklingen är gjord av Norsk Tipping. Vi har vunnit ett anbud om att producera serien, skriver han i ett mejl till dagensmedia.se.

Dagensmedia.se har sökt Tobias Bringholm, vd för Eyeworks Scandinavia.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PostkodlotterietTV4Eyeworks

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.