Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Expressen: ”Vi gör Sverige bättre”

Publicerad: 16 Mars 2011, 09:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

I en serie varumärkesfilmer lyfter Expressen fram vad de anser vara grunden i sin identitet, tidningen som granskar makten.


Ämnen i artikeln:

KingExpressen

De grånande männen runt konferensbordet avslutar mötet i god ordning när någon föreslår lite trevligheter i form av ett porrklubbsbesök på skattebetalarnas bekostnad. Plötsligt förvandlas pamparna till en skränande hop som rycker i sina gylfar. Någon säger att det kanske inte är någon bra idé ändå. I klippet efter kommer en Expressen infarande i bild med texten ”Expressen avslöjar”. 

– Vi vill berätta vad vi står för och vad vi är, en tidning som granskar makten och makthavarna. Vi försöker beskriva en arrogant makt som är i behov av granskning för vi har en roll i att minska maktmissbruket och göra Sverige till en bättre plats, säger Mats Löthén, Expressens marknadsdirektör.  

Tre filmer har spelats in av Expressens reklambyrå King, varav två hittills har visats. Temat är detsamma i alla, män och kvinnor i maktställning som missbrukar sin position. Ett antal kortfilmer har också spelats in, inte kortare varianter av de längre filmerna, utan fristående filmer som spelar på maktmissbrukstemat. Kampanjen startar i tv men kommer vecka 13 också att gå upp utomhus.

– Vi tror väl inte att reklamen kommer att höja vår upplaga i det korta perspektivet. Det här är först och främst en varumärkeskampanj för Expressen, säger Mats Löthén.

<iframe title="YouTube video player" width="560" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/Mq93WJ5d6-c" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

KingExpressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.