Expressen TV går med i MMS

Expressen vill utöka tv-affären ytterligare och ansluter sig till MMS mätningar. "Vi har sett att MMS har utvecklats i rätt riktning de senaste åren", säger Andreas Quensel, analyschef på Expressen.

Igår onsdag under TV4:s dragning för mediebyråer meddelade försäljningsdirektör Alexander Lydecker att Bonnier News hädanefter kommer ingå i MMS mätningar för digital rörlig bild.

I ett pressmeddelande som skickades ut under onsdagskvällen berättas dock endast om Expressen TV:s val att ansluta sig till mätningarna, med anledningen att man vill utveckla tv-affären.

– Vi har sett att MMS har utvecklats i rätt riktning de senaste åren. MMS som valuta tillför nu ökad transparens i branschen och ger klart mervärde till annonsköparna, säger Andreas Quensel, analyschef på Expressen, i pressmeddelandet.

Man skriver vidare att "Tittandet på Expressen TV ökar lavinartat och i takt med att volymerna växer behöver Expressen mer kraft i annonsförsäljningen".

Det sker nu genom ett ökat samarbete med TV4 där Bonnierannonsnätverket Woo kommer att hantera avod-affären.

– När MMS inför nya KPI:er som completion rate och inscreen-värde ser vi att det tillför marknaden något nytt, och med MMS-mätningen kan vi inom Woo komma med ett enhetligt erbjudande mot marknaden, fortsätter Andreas Quensel.

– Vi tycker att det är jätteroligt att de valt att vara med i mätningen. Det här har varit under diskussion under ett längre tag, så det känns suveränt. Vårt mål är ju att mäta alla, säger Mats Lindqvist, onlinechef på MMS, till Dagens Media.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-11-10 07.34Uppdaterad 2016-11-10 07.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: