Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Experterna om jätteaffären: "Måste ha respekt för utvecklingen"

En ny mediegigant föds ur affären mellan MTG och danska TDC. Branschexperterna förväntar sig en förstärkt konkurrens mellan de nordiska tv-husen – och goda möjligheter till att skapa ännu mer högkvalitativ tv.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Februari 2018, 15:08
Uppdaterad: 02 Februari 2018, 16:44

Ämnen i artikeln:

MTGDentsu AegisBizkit Havas

John Aleman, kommersiell chef på mediebyrån Dentsu Aegis, och Johan Eidmann, grundare till mediebyrån Bizkit Havas. Foto: Janne Naess

Affären mellan MTG och danska telekombolaget TDC blev offentlig igår torsdag. Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget nå 2,8 miljoner tv-abonnenter i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

– Vi tror på den här typen av konsolidering mellan mediebolag och telekombolag och att dessa kommer fungera som komplement till varandra i framtiden. Den utvecklingen vill vi vara med och driva, sade Anders Jensen, som blir vice vd för det nya bolaget, till Dagens Media igår.

Till TT sade MTG:s vd och koncernchef Jørgen Madsen Lindemann att man är glada för att ska skapat "Europas första verkliga media- och kommunikationsbolag".

I mediebranschen har affären väckt stor uppmärksamhet och många ställer sig frågan hur sammanslagningen av de två bolagen kommer påverka den nordiska mediemarknaden, och hur det kommer slå mot de bolag som inte sitter på både distribution och innehåll.

John Aleman, kommersiell chef på Dentsu Aegis, tror att det ännu är för tidigt att sia om affärens effekter. 

– Innan affären gått i lås ska alla partner säga sitt och dessutom ska affären som sagt godkännas av konkurrensverket. Under 2018 tror jag inte att vi kommer se någon direkt effekt av, det blir nog mest business as usual. Sedan är frågan huruvida TDC kommer att förskaffa sig en större marknadsandel i Sverige, för det har de ju inte i dagsläget. Då kan det börja bli riktigt intressant. Men för våra kunders räkning kommer vi fortsätta göra alla affärer med MTG på Ringvägen i Stockholm. Vi kommer att ha kvar samma kontaktpersoner under 2018.  

Hur reagerade du på affären?

– Det är en jätteaffär – det råder det ingen tvekan om. Det är en intressant sammanslagning i och med att bolagen har olika styrkor och egenskaper, och dessutom sitter på olika affärsben. Den förhoppning de har är att kunna dra nytta av varandras styrkor. TDC har ju ett väldigt starkt fäste i Danmark med distributionen medan MTG å sin sida står på många affärsben, alltifrån fri-tv, betal-tv, streaming med Viaplay och Avod-affär till produktion. Den är väldigt omfattande.

Vad tror du är bakgrunden till att MTG väljer att sälja tv-delen?

– Båda bolagen sitter på attraktiva affärsgrenar, och att kombinera infrastruktur med innehåll är en väg framåt för att skapa sig en starkare position på marknaden. Det måste som sagt göras med finess och balans och att det fortsatt måste finnas valmöjligheter för marknaden. Det gagnar få om kunder och marknaden låses in i ”walled gardens”.

 "Annonsörerna får en produkt med högre kvalitet"

John Eidmann, grundare av mediebyrån Bizkit Havas, ser sammanslagningen av MTG och TDC som en "intressant strukturaffär".

– Jag har varit i den nordiska tv-branschen sedan 1993 och ser utvecklingen och ibland ingen utveckling alls. Den affär som nu genomförs mellan TDC och MTG är intressant då den ökar den vertikala integrationen och därmed skapar mycket goda förutsättningar för tillväxt och lönsamhet. Och därmed goda möjligheter till att skapa högkvalitativ tv för tittarna vilket i slutänden måste vara det långsiktiga målet. Antalet abonnenter är ännu relativt låg, 2,8 miljoner av cirka 12 miljoner potentiella i Norden. Därför är, eller bör, agendan vara att bredda kundbasen snabbt. Som kund till MTG, TV4/C-More-huset och numera Discovery de senaste 25 åren, ser jag fram emot utvecklingen på nordisk nivå och dessutom en kvalitetshöjning på både de digitala och de linjära sändningarna.

Hur kommer affären påverka konkurrenssituationen gentemot de andra svenska tv-husen?

– Det är klart att en förstärkt och breddad ägarbild stärker MTG i deras konkurrenssituation. Inte minst när det gäller deras möjlighet att kapa åt sig och kapitalisera på rättigheter. Inte minst sport. Det är ju trots allt i den linjära miljön de största pengarna fortfarande finns och då är sport oerhört viktigt. Samtidigt måste de öka sin penetration i länderna för att hitta rätt avkastningsnivå.

Kommer annonsörerna att påverkas?

– De två intäktskällorna annons och betalande abonnenter kommer båda att kunna påverkas om de utvecklar produkterna på ett begåvat sätt. Annonsörerna får i så fall tillgång till en produkt med högre kvalitet och större räckvidd. Och förhoppningsvis kommer vi kunder kunna köpa mer smidigt över de nordiska länderna. Fler högkvalitativa rättigheter kommer att kunna ge prenumeranterna mer att se. Men allt detta är helt beroende av att den nya ledningen gör rätt saker med sina nya möjligheter. Bara ett kliniskt samgående i sig skapar inga nya kundupplevelser, möjligen interna skal- och samordningsfördelar. Men de är ofta kortvariga. 

Johan Eidmann menar att de stora vinnarna blir konsumenterna, som i en hårdnad konkurrens får ännu bättre upplevelser av rörlig bild.

– Jag tycker inte att de andra nordiska tv-husen ska bli allt för skrämda på kort sikt, men de behöver naturligtvis ha respekt för den nya utvecklingen på lite längre sikt.

Henrik Ström, kommersiell chef på mediebyrån Zenith, ser MTG TV:s tuffa 2017 där de hade svårt att leverera de affärer de hade tagit in, som bakgrunden till affären med TDC.

– Att TV6 som varit relativt stabil under hösten plötsligt tappade massa tittare gjorde inte saken bättre. Den här affären handlar mer om att man går ihop med TDC än att man säljer av allt och släpper hela den affären. TDC är en strak och bra partner inom distribution av tv och bredband samt mobiltelefoni i Danmark. Det var inte så länge sedan vi såg Tele 2 och Com Hem gå ihop i en liknande affär. Jag ser framför mig att dessa två affärer kommer att korsa varandra inom en ganska snar framtid.

Vad tror du det kommer att innebära för den svenska tv-marknaden?

– Det kommer innebära att MTG får en starkare kassa vilken gör MTG starkare när det kommer till de tuffa förhandlingarna kring till exempel stora sporträttigheter. För att tv-marknaden fortsatt ska vara stark behöver vi tre starka mediehus. Det är bra för marknaden.

Ämnen i artikeln:

MTGDentsu AegisBizkit Havas

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.