Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Experten: "Engagemang har blivit en typ av identifikation"

Publicerad: 26 November 2015, 09:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:19

Skribenten Per Grankvist har släppt en bok om engagemang och är expert i SVT:s "Gomorron Sverige". För Dagens Media berättar han hur människors engagemang har ändrats över tiden.


Per Grankvist är samtidsanalytiker, skribent och föreläsare – och nu sitter han även med i expertpanelen SVT:s "Gomorron Sverige".

– Det är roligt att få sitta med i panelen. De är alla väldigt snälla. Jag tror att jag kan tillföra andra vinklar på aktuella frågor då jag inte har någon politisk bakgrund utan snarare kan beskrivas som både opolitisk och opålitlig, säger han till Dagens Media.

Förutom tv-framträdanden är han även författare och ger nu ut en ny version av sin bok " Engagemang – Om hur personligt, politiskt och professionellt engagemang skapas idag".

– Engagemang är så otroligt viktigt för att kunna se hur vi beter oss – speciellt i dagens läge då engagemang har blivit en typ av identifikation för oss själva, säger han och fortsätter:

– Vi kan idag visa engagemang på flera olika sätt – vi kan trycka gilla på Facebook eller byta vår profilbild. Men vi kan även aktivt köpa produkter eller delta i en demonstration.

Han jämför detta med hur människor tidigare har tvingats vara mer aktiva i sina val – till exempel genom att bli medlem i en organisation eller skriva ett brev som postas för hand.

– Det har blivit mycket lättare att engagera sig – och det har i sin tur öppnat upp för att vi kan engagera oss i så många olika frågor – samtidigt.

Enligt Per Grankvist är vi idag mer engagerade kring sakfrågor än i organisationer eller företag.

– Vi är alla medieanalytiker och kräsna konsumenter. Samtidigt som vi har stora möjligheter att få välja. Vi litar inte på företag i samma utsträckning som vi gjorde förr. Det gör att det är viktigt att de förmedlar vad de konkret gör och vilka sakfrågor de engagerar sig i.

Ställs det då högre krav på företag att vara transparenta?

– Nja, snarare att de är ärliga. Om ett företag kommunicerar vad som är deras fel och brister så kommer vi tro på dem mer när de säger vad de faktiskt är bra på, säger han och fortsätter:

– Jag tror ärligt talat att många av de skandaler som vi ser att varumärken går igenom kommer att glömmas bort eftersom det inte krävs så mycket av oss för att protestera. Vi kommer inte komma ihåg vilket företag det var utan snarare vilken bransch som gjorde fel och vilken sakfråga som påverkades.

Hur kommunicerar man för att engagera?

– Det lärde jag mig mycket om när jag jobbade med Barack Obamas första kampanj då jag var en av de som ringde runt och knackade dörr. Det var det som gjorde att han vann – folk tror att det var sociala medier – men det var gräsrötternas engagemang. Vi frågade alltid människor frågor som: "Vad är viktigt för dig" och "Hur skulle du vilja ändra på det?", säger han och fortsätter:

– Börjar man med att fråga om engagemang så kommer pengarna sedan.

Per Grankvist spår att vi i framtiden kommeratt bli ännu mer kräsna som konsumenter och då kanske till och med helt avstå från att köpa produkter från dem som inte tar tydlig ställning i någon sakfråga.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.