Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

"Ex on the beach" slår "Paradise Hotel" på webben

Publicerad: 7 Juni 2017, 14:39
Uppdaterad: 8 Juni 2017, 12:31

Deltagarna i årets "Ex on the beach". Foto: Magnus Selander / Kanal 5.

UPPDATERAD. Tittarsiffror från MMS visar att Discovery Networks "Ex on the beach" hittills för tredje året i rad är Sveriges största kommersiella underhållningsprogram online.


Discovery Network Swedens "Ex on the beach" har en bakgrund som Sveriges mest sedda program på nätet, och har många gånger toppat MMS mätningar av webb-tv.

Tittarsiffror från MMS visar att "Ex on the beach" hittills för tredje året i rad är Sveriges största kommersiella underhållningsprogram online.

Sedan premiären den 20 mars har "Ex on the beach" toppat MMS topplista för kommersiella underhållningsprogram sju av de första åtta veckorna. SVT och nyhetssändningar är alltså exkluderade.

De första 16 avsnitten har i genomsnitt setts av 129 395 personer på Dplay.se, med 230 202 starter i snitt per episod.

– Fantastiskt glädjande nyheter! Vi vill rikta ett stort tack till alla inblandade både framför och bakom kameran som varje dag kämpar stenhårt för att skapa magiskt innehåll som publiken tagit till sina hjärtan, säger Axel Eriksson, programdirektör på Discovery Networks Sweden, i ett mail till Dagens Media.

I år är dessutom första gången "Ex on the beach" och MTG:s "Paradise Hotel" gått samtidigt.

"Paradise Hotel" har under under hela sin säsong, avsnitt 1-30, haft en genomsnittlig webbpublik på 107 655 och 157 917 starter.

I grafen nedan, framtagen av Discovery Networks, finns en jämförelse mellan de två dokusåpaflaggskeppen från de veckor som de sändes samtidigt.

Graf för veckorna 12-19, då "Ex on the beach" och "Paradise Hotel" båda gått samtidigt.

MTG har dock invändningar mot Discoverys uträkningar. Korrekta snittsiffror för "Paradise hotel" menar MTG:s presschef, Susanne Nylén, är 110,186 i webbpublik och 160,441 starter för hela säsongen. För vecka 12-19, som är den period som jämförs i diagrammet, är motsvarande siffror 98,363 i webbpublik respektive 137,531 starter.

– MTG ligger nästan lika i webbpublik, vilket betyder att de som valt att starta igång "Paradise Hotel" i snitt kollar längre tid än de som valt att starta "Ex on the beach". "Paradise Hotel" har dessutom haft högre siffror linjärt alla veckor som programmet sänts samtidigt som "Ex on the beach", och det är viktigt att se på helheten där vi också är stolta över att "Paradise Hotel" går väldigt bra på Viaplay, säger hon i en kommentar till Dagens Media.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.