Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

Eurovision Song Contest korsar Atlanten

Årets Mello-vinnare John Lundvik som representerar Sverige i Eurovision Song Contest 2019.

Foto: Stina Stjernkvist/SVT

Efter flera års spekulation står det nu klart att Eurovision Song Contest gör sig redo att inta den amerikanska tv-marknaden. Utökandet är en del av en tillväxtstrategi för varumärket ESC.


Publicerad 2019-05-15 15:11

Ämnen i artikeln:

Eurovison Song Contest

Dela artikeln:

Det har länge diskuterats om och när Eurovision-konceptet ska tas vidare ut i världen. Nu står det klart att den populära tävlingen utvecklas för den amerikanska tv-marknaden. Detta efter en licens från European Broadcasting Union, EBU.  

– I mer än sex decennier har Eurovision Song Contest förenat människor och spridit värderingar om mångfald, universalitet och inkludering. Det är ett unikt evenemang som förenar över 40 olika länder och har en global publik på nästan 200 miljoner tittare. Som en del av EBU:s tillväxtstrategi för varumärket ESC är det nu dags att gå ”Stateside” för att nå ut till ännu fler tittare, säger Jon Ola Sand, verkställande handledare ESC för EBU i ett pressmeddelande.

Teamet som ligger bakom det så kallade ”American Song Contest”-projektet innehåller flera erfarna tv-producenter från Europa. Anders Lenhoff, Peter Settman, Christer Björkman och Ola Melzig är några av namnen, som tillsammans har jobbat med ESC i över 20 år. 

Brain Academy, som är en del av Nent group, kommer tillsammans med EBU utveckla, hantera och samordna projektet för den amerikanska marknaden.

– Tidpunkten är perfekt. Förutom sporten är ESC globalt den största tv-showen. Den förenar en kontinent och får alla att rösta. Tv-publiken blir större för varje år, så det här är den perfekta tiden att ta showen vidare till den amerikanska publiken, säger Peter Settman, vd på Brain Academy i pressmeddelandet. 

Målet är att den första upplagan av American Song Contest ska vara redo att sändas år 2021. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.