Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

Eurovision-finalen visas på Stureplansskärmen

Publicerad: 11 Maj 2018, 13:09
Uppdaterad: 14 Maj 2018, 07:32

Atracta sänder lördagens final av Eurovision Song Contest på Stureplan – för skojs skull: "Vi tänkte 'va fasen, det är en rolig grej'", säger Johan Forssell, marknadsansvarig på Atracta, till Dagens Media.


Under onsdagen blev det klart att Sveriges hopp i årets Eurovision Song Contest, Benjamin Ingrosso, tog sig vidare till final och på lördag avgörs årets ESC-segrare i Lissabon.

Hemma i Sverige gör nu säljbolaget Atracta vad de kan för att rida på ESC-vågen.

Hur de gör det? Genom att sända årets Eurovision-final på den så kallade Stureplansskärmen, till vardags en av Stockholms mest attraktiva reklamytor.

– Vi tänkte: "va fasen, det är en rolig grej". Det här är ett helt eget initiativ, och det kan vara positivt att det inte bara är reklam på skärmen också, säger Johan Forssell, marknadsansvarig på Atracta, till Dagens Media. 

SVT har ingenting med det här att göra?

– Nej, inte alls. Absolut ingenting. Det är bara vi som brinner för vår skärm och folk som är ute och festar kan väl också få ta del av det här publikevenemanget?

Eurovision Song Contest kommer att sändas på skärmen i sin helhet – med ljud.

– Vi köpte en ny högtalare för utomhusbruk i samband med att Eurovision gick i Sverige 2016. Nu går vi vidare på det inslagna spåret. När det gäller ljudet så finns det ju vissa decibel-begränsningar som vi ska förhålla oss till.

Och de planerar ni att hålla er inom?

– Ja, absolut. Vi vill inte göra något som är störande, säger Johan Forssell.

Det är leverantören Hoist Group som innehar visningsrättigheterna för Eurovision – och sin tur har gett Atracta möjligheten att genomföra visningen.

– Det är roligt att vara en del av denna idé och bjuda på en härlig inramning med fokus på musik, glädje och kärlek, säger Henrik Abraham, kommunikatör på Hoist Group.

Tidigare har bland annat tre stycken Champions League-finaler i fotboll visats på Stureplansskärmen. Däremot blir årets sändning den allra första av Eurovision Song Contest.

– Vi vill bidra till glädje och känsla. Vi tycker att det behövs i en tid med mycket "jag" i, och i en i dag tråkig världsstämning, säger Johan Forssell på Atracta och fortsätter:

– Vi är inte så stora, men vi har stora skärmar. Det vi kan bidra med, det vill vi också göra.

Simon Nilsson

simon.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.