Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

EU:s förslag - ökad flexibilitet för tv-bolag

EU-kommisionen föreslår en ändring i reglerna för hur mycket tv-reklam som får visas dagligen. Med det nya förslaget får programföretagen större frihet att själva välja när de vill sända reklam.

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Publicerad: 03 Juni 2016, 13:07
Uppdaterad: 03 Juni 2016, 13:07

Ämnen i artikeln:

EU

EU-kommisionen föreslår en ändring i reglerna för hur mycket tv-reklam som får visas dagligen. Från 1 augusti 2010 förändrades reklamreglerna i Sverige till standard enligt EU, vilket innebär att tv-kanalerna får sända 12 minuter reklam per timme.

Det nya förslaget är en del av de nya EU-bestämmelserna för audiovisuella medier och ger tv-kanalerna mer flexibilitet. Istället för 12 minuter per timme får reklamen utgöra upp till 20 procent av sändningstiden, närsomhelst mellan 07:00 och 23:00.

Det här innebär att programföretagen har större frihet att välja vid vilken tid som de vill sända reklam. Programföretag och leverantörer av beställtjänster kommer också att ha större frihet att använda produktplacering och sponsring, samtidigt som tittarna hålls informerade.

Ämnen i artikeln:

EU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.