Få hela storyn
Starta din prenumeration
Rörligt
Publicerad: 12 november 2013, 07:49
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43
Aftonbladets publisher Jan Helin tror inte att det är någon risk att upprepa misstaget med TV7.
Tidigare i dag berättade Dagens Media att Aftonbladet söker tillstånd att sända tv i det digitala marknätet. Det är inte första gången som mediehuset ger sig in på samma spår. Redan 2006 lanserades TV7 under premisserna att bli "kvällstidning i tv-tappning".
Men tv-kanalen blev en dyr historia. Under 2009 kostade den Aftonbladet 100 miljoner kronor, vilket ledde till att bolaget såldes till Nonstop Television.
– Det var ett dyrt misstag som vi lärde oss mycket av, säger Aftonbladets publisher Jan Helin till Dagens Media.
Hur ska ni undvika att upprepa det?
– Det är en annan tid och vi är ett annat företag. Vi gör 4–6 timmar tv dagligen i dag och har onlinelogiken på plats. Om vi beviljas tillstånd tänker vi inte vara någon traditionell tv-kanal.
Vad ska ni vara då?
– Av konkurrensskäl kan jag inte gå in på det utan måste vara lite kryptisk.
Redan i dag experimenterar Aftonbladet TV med olika distributionsformer. Bland annat har man samarbetsavtal med United Screens och Magine.
– Vi är en online-tv-aktör och tittar på alla möjliga former som kan bredda vår distribution.
LÄS OCKSÅ:
Helen Preutz