Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

"Ett av de mest händelserika åren"

Flera händelser har ritat om det svenska och nordiska medielandskapet under 2018. Det säger Jonas Gustafsson, tf vd på Nent.


Publicerad: 22 December 2018, 07:00

Ämnen i artikeln:

NENT GroupMTGBonnier BroadcastingTelia

Jonas Gustafsson, tf vd på Nent.

Vilken var den största händelsen i branschen 2018?

– Man kan väl utan överdrift säga att vi lämnar ett av de mest händelserika åren i svensk kommersiell mediehistoria bakom oss när vi lägger 2018 till handlingarna där vi har sett konkreta fall av förändringar i värdekedjan som ett resultat av en underliggande konvergens. Året började med att MTG annonserade en tilltänkt sammanslagning med danska telekomoperatören TDC, som istället ledde till att ett helt nytt mediebolag såg dagens ljus på nordiska marknaden – Nordic Entertainment Group. Att Nent Group står på egna ben är en viktig händelse för både oss som bolag och för branschen i allmänhet; det ger oss ett ökat fokus på vår affär och större möjligheter att återinvestera i tjänsteutveckling och innehåll vilket såklart kommer gynna både våra tittare och annonsörskunder. 

– Splitten av MTG/Nent Group tillsammans med att både Telia/Bonnier Broadcasting och Tele2/ComHem annonserade sitt tilltänkta samgående får väl sägas vara händelser som står ut under året och som även ritar om det svenska och nordiska medielandskapet. Att Sverige fick ett nytt system med nationella radiolicenser är även det en historisk händelse och något som ger kommersiell radio helt nya och sundare förutsättningar – men det låter jag vår radiochef Christer Modig prata mer om. Ett ovanligt händelserikt och utomordentligt spännande medieår!

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att fortsätta den framgångsresa som Nent Group påbörjat och då för egen del med fokus på den svenska marknaden. Vår unika position där vi finns närvarande i hela ekosystemet från innehållsproduktion till distribution ger oss stora möjligheter som vi bara kommer fortsätta att utveckla. Jag tycker exempelvis att vi går från klarhet till klarhet när det gäller vårt egenproducerade innehåll och vi går in i det nya året med publiksuccéer i ryggen på såväl våra annonsfinansierade kanaler, inklusive radion, som på Viasat och Viaplay. Att Hockey-VM kom tillbaks till TV3 var såklart en höjdpunkt, och det gjorde inte saken sämre att Sverige vann och att vi nådde all-time-high med en tittarandel på 80 procent i finalen. 2019 fortsätter vi vår satsning på sport med dubbla handbollsmästerskap

– Efterlyst och TV3 dokumentär under vår krimtorsdag-satsning har även det lockat en stor publik och på Viaplay har originaltitlarna avlöst varandra. Mitt nyårslöfte är att fortsätta ge befintliga och nya tittare och lyssnare högklassigt innehåll liksom att fortsätta utveckla kraften i vår multiplattformstrategi, och därmed ge våra annonsörer bästa möjliga förutsättningar. Och att jag ska spela mer tennis.

Om du ska sia om 2019, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Det fortsätter sannolikt bli ett händelserikt år för branschen när 2018 års förändringar landar på riktigt, för oss med en börsnotering och vi får ju även svaret på hur det går med sammanslagningen av Telia/Bonnier Broadcasting liksom av Tele2/Com Hem vilka precis startat sin gemensamma resa. 

– Streaming kommer fortsätta öka och tittarna kommer få ännu mer högkvalitativt innehåll att välja på. Konkurrensen är stentuff och det finns inga genvägar att vinna tittarnas hjärta andra än att leverera fantastiskt innehåll. Det gör att vi har en mer dynamisk lokal tv- och produktionsindustri än någonsin och det ger massa positiva ringar på vattnet för såväl branschen som för tittarna. Och det finns inga tecknen på att satsningarna avtar, i alla fall inte hos oss. 

– Därutöver kommer sannolikt diskussionerna kring de stora globala internetjättarna fortsätta såväl på politisk nivå som inom branschen kring sådant som rör reglering, utgivaransvar och beskattning. Viktiga diskussioner för att skapa en jämn och rättvis spelplan för alla medieaktörer.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.