Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Rörligt

Ett år efter ihopslagningen – MTG delar upp säljet igen

Publicerad: 19 september 2012, 05:31
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

En gemensam säljavdelning för tv, radio och webb fungerade inte så bra som MTG hoppats. Nu separeras säljavdelningarna igen.

Ämnen i artikeln:

MTG

KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Förra hösten beslutade MTG att slå ihop avdelningarna för radio, tv och webb för att börja sälja MTG som ett mediehus.

Istället delades säljavdelningen upp i nationellt och en regionalt sälj, och antalet lokala regioner utökades.

– Hela förändringen är en offensiv tillväxtstrategi för den regionala och lokala marknaden. Det är där vi kan göra störst skillnad. Förhoppningen är att den driver både radio och tv eftersom det finns många synergieffekter kring att gå i båda medierna, sade intäktsdirektören Joachim Nordlind, i dag tillförordnad vd på MTG, då.

Ett år senare separeras säljarna igen.

– Vi gör en justering i strategin, och går delvis tillbaka till separata specialister inom radio respektive tv, samtidigt som vi växlar upp regionalt och anställer mer tv-säljare regionalt, säger Joachim Nordlind, intäktsdirektör och tillförordnad vd på MTG TV.

Inom creative sales, som säljer tv, webb och radio ihop sedan länge, behålls organisationen och även på nyckelkundsnivå säljs MTG som ett mediehus.  De övriga säljarna återgår till att vara experter på ett visst medieslag.

– Ihopslagningen har tagits emot väl av inte minst mediebyråerna som mer och mer börjat jobba på det sättet själva.

Varför ändrar ni tillbaka igen?

– Det handlar om att erbjuda kunderna vad de vill ha. Vissa kunder är väldigt kompatibla och köper MTG som ett mediehus. Andra kunder vill fortfarande köpa tv och radio separat, och vi behöver duktiga säljare inom respektive medieslag för dem som önskar det.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev