Eric Saade mest omtalad i de sociala medierna

Enligt en undersökning av Opoint har Melodifestivalen under februari nämnts 37 000 gånger i medier. Av artisterna är det Eric Saade som har nämnts mest.

Det är analysföretaget Opoint som har gjort en sammanställning av Melodifestivalens mediegenomslag så här långt. Där framkommer det bland annat att Eric Saade är den artist som hittills fått flest omnämnanden i sociala och redaktionella medier.

– Det är ett tecken på att vi har gjort något bra. Vi har alltid jobbat medvetet kring Eric i sociala medier och även han själv är väldigt aktiv när det gäller de bitarna. Erics fans sitter inte framför tv:n, de sitter framför datorn, säger Tomas Lingman, vd på Lingman & Co och Eric Saades manager, till Dagens Media.

Melodifestivalen har haft drygt 37 000 omnämningar i sociala medier. Under februari kom 61 procent av dem i samband med den första deltävlingen. Även i redaktionella medier var genomslaget för den första deltävlingen störst, där 57 procent av de 5 400 artiklarna handlade om den.

– Det är en klar fördel att vara först ut, men nu blir det intressant att se utvecklingen för resterande deltävlingar och finalen. Den något minskade trenden mellan deltävlingarna kommer troligen brytas när vi kommer närmare finalen. För de lite mindre orter som nu följer kan det vara av stort värde att exponeras i samband med Melodifestivalen, säger Mikael Lindström, marketing manager på Opoint, till Dagens Media.

LÄS ÄVEN:

Publicerad 2015-02-17 10.09Uppdaterad 2015-12-06 12.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: