"En stor uppgift som kräver stort ansvar"

2017-11-19 10:13  
Mathias Berg, operativ chef för TV4. Foto: TV4-gruppen

HELGLÄSNING. Han fick frågan om utökat förtroende som operativ chef. I veckan stod klart att han tar över C More efter Manfred Aronsson. För Dagens Media berättar Mathias Berg om de första dagarna på nya jobbet, valet att samarbeta med Viasat och C More:s framtid.

I början av veckan kom beskedet som fick många att lyfta på ögonbrynen.

Bonnierägda C More valde att låta bolagets vd Manfred Aronsson lämna sin tjänst, trots att han delvis lyckats med uppdraget att vända det förlusttyngda bolagets siffror till svarta.

När nu vd-rollen och Manfred Aronssons försvinner från C More heter ersättaren Mathias Berg, bolagets nya operativa chef.

– Jag fick beskedet ganska nyligen, till följd av den omorganisation som Casten (Almqvist) beslutat om. Så för mig var det relativt ny information, säger han till Dagens Media.

Parallellt med den nya tjänsten är du även operativ chef på TV4 och TV4 Play. Var det ett självklart ja när du fick frågan?

– Det är klart att samtidigt som uppgiften känns spännande, känns den också utmanande. C More har under många år förlorat mycket pengar. Det här är en stor uppgift som kräver stort ansvar, jag tar mig an den med stor ödmjukhet.

Hur har de första dagarna varit?

– Omtumlande absolut, men också en stor entusiasm över att fortsätta det här arbetet.

Målbilden vägen till framgång

Anledningen till samordningen av C More och TV4 är att skapa bättre förutsättningar att öka tillväxten inom reklam-tv och betal-tv-verksamheten.

Mathias Berg är den som har fått i uppdrag att knyta samman verksamheterna och tjänsterna ytterligare.

– Ytterst är min uppgift att skapa en stabil betal-tv-verksamhet för Bonnier. Där handlar det om att fortsätta bygga vidare på det arbete som redan gjorts och görs, men även bygga samman TV4 och C More

Med Mathias Berg vid rodret har TV4 och inte minst TV4 Play krönts med framgångar. Valet att kräva inlogg på playtjänsten har drivit till sig sammanlagt tre miljoner registrerade användare.

– En av de stora fördelarna i arbetet med TV4 är att vi tidigt skapade en bild av vart vi skulle, och vi hade modet att agera annorlunda med bland annat inlogg. Vi ville ge annonsörerna en bättre miljö och tittarna en bättre produkt. Det har på många sätt gett en enorm effekt för TV4.

Är mod ett nyckelord när du nu ska hitta framgång med C More?

– C More har också haft ett väldigt stort mod, men däremot måste målbilden av vart man ska ta vägen förtydligas. Vi vill att C More ska bli Bonnier Broadcastings långsiktiga och älskade plattform, men exakt hur den kommer se ut får vi se.

Går det att säga varför TV4 går bra, men inte C More?

– Det går inte att jämföra C More och TV4. TV4 kommer från en helt annan position och är en stark marknadsledare. C More kommer från en svagare position och konkurrerar med jättar som HBO och Netflix, säger Mathias Berg och tillägger:

– Man ska vara noga med att säga att C More också växer, till följd av Manfred Aronssons arbete.  Men som jag nämnde tidigare är deras utgångspunkt en annan och likaså konkurrensen.

"En bra partner"

Som ett led i ett nytt och utökat distributionsavtal får Viasat-kunder från och med den första januari tillgång till TV4:s nya Sportkanalen. Men inte nog med det kommer även hela C Mores sportutbud finnas tillgänglig hos Viasat.

Är det här en förlängning av dyra sporträttigheter?

– C More har fantastiskt innehåll av sport och serier och för att få till en bred distribution för intäkterna är Viasat en bra partner. Det är extra roligt med avtalet att man även plockar in vår nya Sportkanalen.

Bolagets bokslut för 2016 visar röda siffror på nära 460 miljoner kronor. Men Mathias Berg ser med blida ögon på framtiden.

Hur ser C More:s utveckling ut om ett år?

– Jag hoppas att C More fortfarande är Sveriges snabbast växande SVOD-tjänst, och dessutom att den har breddat sig i sin digitala tillväxt, avslutar Mathias Berg.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt