Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

En ”lyxigare känsla” gav Tallink Silja segern.

Publicerad: 10 Juni 2016, 13:44
Uppdaterad: 10 Juni 2016, 13:44

BÄST PÅ BIO – PRESENTERAS AV SF MEDIA. Tallink och Silja separeras.


Inför sommaren har Tallink Silja dragit igång ett stort varumärkesarbete – där Tallink och Silja återigen ska bli separata varumärken.

– Vi börjar det arbetet precis nu, skälet är att våra linjer ser så olika ut i olika ­länder, vi ska förtydliga våra varumärkens position, säger Irene Kiisk, kreativ chef på Tallink Silja Sverige.

Hur ska de skilja sig åt?

– Det kommer förstås att finnas ­skillnader, men det är lite för tidigt att gå in på. Men de kommer att laddas med ganska olika värden. Från Sverige går Silja till exempel bara till Finland, Tallink bara till Baltikum.

Reklamfilmen som under årets första kvartal presterat bäst hos SF Media, och därmed tar hem segern i Bäst på bio, har producerats inhouse, i samarbete med produktionsbolaget Film de Liberté.

– Vi brottas fortfarande med en hel del fördomar om vad en kryssning är, vi vill förmedla en lite lyxigare känsla, berätta om utvecklingen som har skett av restauranger, hytter, med mera.

Hur ser fördomarna ut?

– Det finns fördomar av alla slag, men framför allt handlar det om att många har en väldigt gammaldags bild av hur det är att kryssa.

I Nepas mätningar av bioreklamen säger hela 92 procent att de förstått vem avsändaren är, 93 procent har förstått budskapet.

– Vi har fått väldigt bra resultat i våra egna mätningar också, det är jätteroligt, verkligen, säger Irene Kiisk.

Janis Pavuls är marknadsdirektör på Tallink Silja:

– Vi är oerhört glada. Det är ett jättebra betyg på att vår marknadsföring funkar som den ska och det triggar oss att bli ännu bättre framöver, säger han.

Han fortsätter:

– De flesta av oss biobesökare har ett helt annat fokus än när vi sitter i soffan där hemma. Genomslaget med snygg reklamfilm i storformat med perfekt ljud är ­faktiskt ganska svårslaget.

SF Media delar varje kvartal ut priset ”Bäst på bio” till den annonsör som fått högst värden i effektmätningar av bio­reklam. Det är biopubliken som tycker till och svarar på frågor om reklamfilm­erna.

EwaLena Sten, key account manager på SF Media:

– Jag är tuppstolt över att ha Tallink Silja under mitt beskydd. Att biopubliken är en ­engagerad publik är tydligt när vi tittar på värdena i Nepas biomätningar i allmänhet, och i synnerhet i mätningen av ­Tallink Siljas kampanj, säger hon.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.