Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

En historisk superkrock

Publicerad: 25 Mars 2011, 15:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Tv-husen kraftsamlar inför en av historiens fetaste premiärkrockar. På söndag ska de slåss om 2,3 miljoner Solsidantittare – med fyra storpremiärer på samma tid.


Ämnen i artikeln:

SVTMTG TVKanal 5TV3TV4

TV4 har under en lång tid hållit den viktiga 20-sloten på söndagar i ett järngrepp med Solsidan-succén.

Programmet som i snitt har samlat omkring 2,3 miljoner tittare fick SVT att helt sonika skjuta upp säsongsstarten av ”Mästarnas mästare” – för att istället låta programmet starta nu på söndag.

Och söndagen den 27 mars bjuder på en smått historisk tv-kamp.

• Säsong 3 av SVT:s ”Mästarnas mästare” går upp.

• TV3 har premiär för dejtingsåpan ”Bachelorette Sverige" – som inleds med ett dubbelavsnitt.

• TV4 följer upp Solsidan med nya humorsatsningen ”Stockholm – Båstad”

• Kanal 5:s storsatsar med ”Fenomen” med Uri Geller.

Fredrik Arefalk, programchef för TV4 kallar premiärkrocken ”historisk”.

– Jag kan inte påminna mig om att alla fyra stora kanaler har samtidigt gått in med så ambitiösa programstarter. Det är nog en effekt av Solsidan-framgången. Ingen har velat göra någonting så länge som den har rullat. Det kan man se som en fjäder i hatten för oss, säger han.

Samtidigt är han ödmjuk inför söndagen.

– Det finns självklart en uppenbar storfavorit här, och det är "Mästarnas mästare" på SVT. Den kommer absolut att ha den största publiken, det är jag övertygad om. För vår del så kan vi erbjuda en trevlig kvalitetsserie, som jag hoppas publiken hittar till.

Lars Beckung. Programchef på Kanal 5 säger att 20-sloten på söndagar är viktig ut flera aspekter.

– Det är en otroligt viktig dag i veckan och sloten har mest tittande totalt sett över hela veckan. Söndagen är också sista leveransdag på många kampanjer, säger han.

Tidigare storformat för Kanal 5 på sloten är bland andra ”Wipeout” och ”Vem kan slå Filip och Fredrik”.

– Söndagskvällen har blivit mer konkurrensutsatt sedan TV4 och SVT flyttade sporten och istället satsade på bred underhållning. Vi bröt in med Wipeout, säger Lars Beckung som är förväntansfull inför den kommande kraftmätningen:

– Det är jättespännande och det var länge sedan så många nya program från alla stora kanaler gick upp på samma dag.

Kanal 5 har satsat mycket marknadsföring på ”Fenomen” med Uri Geller.

Även TV3 gör en marknadsföringsoffensiv inför premiären av Bachelorette Sverige.

I dag delades röda rosor ut som puffade för en Facebook-kampanj för programmet.

– Vi är fullständigt medvetna om att konkurrensen är grynhård men vi hoppas på att vårt dubbelavsnitt av Bachlorette ska göra jobbet åt oss på söndag, säger Max Lagerbäck, presschef på TV3.

Han tillägger:

– Det är onekligen tittarnas kväll på söndag. Det är ett fantastiskt smörgåsbord för tittarna.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Stephan Drenzel

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SVTMTG TVKanal 5TV3TV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.