Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Rörligt

En epok går i graven i morgon

På lördag går en kort och stormig epok i TV4:s historia i graven. För Dagens Media berättar Åsa Tillberg om sina känslor inför nedsläckningen TV4 news – och framtiden.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Publicerad: 30 Augusti 2013, 12:04
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:35

Ämnen i artikeln:

BonnierÅsa TillbergTV4-gruppenTV4 NewsTV4

Den ambitiösa satsningen från TV4 skulle lyckas där SVT gått bet. TV4 News skulle bli Sveriges enda dygnet-runt-sända Nyhetskanal, efter förlagor i Norge och Danmark.

I 16 månader höll Bonnier ut innan förlusterna blev för kännbara.

I morgon, lördag, gör TV4 News sin sista sändning.

– Det är tråkigt av flera anledningar. Dels för att alla som jobbar på Nyhetsbolaget har jobbat så hårt och har gjort ett jättebra jobb med News, säger Åsa Tillberg, vd för Nyhetsbolaget och fortsätter:

– Sedan är det tråkigt att det inte fungerade. Gillar man nyheter tycker man det är tråkigt.

Jens B Nordström, ekonomireporter på TV4, var en av de anställda som uttryckte sig allra hårdast om ledningens misslyckande när beslutet om att stänga kanalen kommunicerades. På lördag planenerar han att sätta sig och titta på den sista sändninen och ta avsked – på sitt sätt.

– Jag ska titta in på sändningen, säga ett sista "fan, fan, fan, fan" och sedan lägga det bakom mig, säger han.

Ska ni hålla någon organiserad gravöl?

– En del har talat om det. Men jag tror att de flesta tänker att det inte är någon idé att gråta över spilld mjölk.

Flera anställda, exempelvis Ulf Kristoffersson, har under resans gång pekat på beslutet att sjösätta TV4 News utan en strategi för mobilen och webben gjorde att mångmiljonsatsningen var dömd att misslyckas.

Åsa Tillberg ger dem rätt.

– Det fattades tyvärr en webbkoppling. Det var för sent för att starta en nyhetskanal i broadcast. Det är väldigt dyrt, säger hon.

Under Kristallens seminariedag kommenterade Casten Almqvist, vd för TV4-gruppen, kostnaderna för floppen TV4 News. Bland annat pekade han på kostnaderna för distributionen. Istället för att få betalt för innehållet fick bolaget betala dyrt för att få distribuera innehållet i linjär tv.

– Visst fick vi betala för distributionen, men det som hade behövts var en avsevärt större annonsintäkt. Det hade också man räknat med i kalkylen när man startade kanalen, säger Åsa Tillberg.

Men när de stora tittarskarorna uteblev blev annonsaffären en ekvation som helt enkelt inte gick ihop.

Under Nyhetsbolagets första år såldes annonsutrymme för 15 miljoner kronor, enligt bokslutet. Hur mycket mer som Bonnier hade räknat med vill Åsa Tillberg inte specificera, förutom att det handlar om ”en avsevärt större annonsintäkt”.

Efter TV4 News sista sändning träder en ny beställning från TV4 i kraft. Nyhetsbolaget ska leverera livesända nyheter till TV4,  som bland annat ska gå i TV4 Play, samt i mobilen.

– TV4 News släcks i morgon, och på måndag drag det nya igång. På så vis lämnar vi inte fältet öppet för kvällstidningarna, säger Karl Mogren, arbetstagarrepresentant i Nyhetsbolagets styrelse.

Personalen informerades om detaljerna i beställningen tidigare i veckan.

Den innebär, i korthet, att Nyhetsbolaget ska livebevaka ett antal nyhetshändelser dagligen. TV4 News-appen ska samtidigt stöpas om för att bli en app för TV4:s Nyheterna. Materialet ska även gå i TV4 Play på webben.

– Hur mycket rapporterar kommer att avgöras av nyhetsläget. Vi kommer inte att ”pliktsända” bara för att fylla ut, säger Åsa Tillberg.

De chefer som sjösatte TV4 News och flyttade över samtliga av TV4:s journalister till det nystartade produktionsbolaget Nyhetsbolaget har fått lämna sina poster. Jan Scherman berättade tidigare i veckan att han börjar på Bonniers rival Schibstedt.

Göran Ellung har än så länge inte berättat vad han ska göra härnäst.

Dagens Media har under fredagen sökt Göran Ellung, som låter hälsa att frågan är ”lite tidigt ställd”.

Ett rykte som florerar i tv-branschen, samt bland delar av Nyhetsbolagets anställda, är att TV4-programmet ”Nyhetsmorgon” har legat ute för andra konkurrerande produktionsbolag att pitcha på. Programmet står för en betydande intäkt för Nyhetsbolaget.

Men enligt Åsa Tillberg har Nyhetsbolaget kontrakt på produktionen till och med utgången av 2014. Det bekräftas även av ansvariga på TV4.

– Det är säkert flera bolag som pitchar på "Nyhetsmorgon", och så ska det vara, men det är vi som har kontraktet, säger Åsa Tillberg.

Födelsen av Nyhetsbolaget och TV4 News har kantats av bråk och interna kontroverser. Redan dagen efter premiären den 24 januari 2012 kunde Dagens Media berätta om konflikten där ledningen ville försämra de anställdas villkor på en rad punkter.

De hårt prövade medarbetarna på Nyhetsbolaget fick – trots företagets minusresultat på 117 miljoner kronor – en bonus för 2012.

En ”resultatbonus” på 6,2 miljoner kronor betalades ut, vilket innebär strax över 14 000 kronor per anställd.

– Vår dåvarande vd (Göran Ellung, reds. amn.) avsade sig självmant sin bonus. Men vi lyckades få ha kvar vinstdelningssystemet som vi hade på TV4, säger Karl Mogren.

Det innebär att de anställda får en bonus baserad på det sammanslagna resultatet för lönsamma TV4 och det blödande Nyhetsbolaget och är en liten tröst för de anställda som anser att konstruktionen där TV4 köper material från Nyhetsbolaget till självkostnadspris gör att bolaget inte kan gå med vinst så länge stora externa uppdrag uteblir.

Läs Dagens Medias dokument över Nyhetsbolagets födelse här:

Här är Dagens Medias samlade rapportering från TV4 News 19 månader långa liv:

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.