Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

”En av de största affärerna i Sverige i år”

Publicerad: 14 December 2012, 12:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:01

UPPDATERAD. SBS TV:s Sverige-vd Jonas Sjögren om jätteaffären som ger Kanal 5 och Kanal 9 nya ägare.


Ämnen i artikeln:

SBS TVSBSKanal 9Kanal 5

Nu är det klart. Discovery Communications, noterat på Nasdaqbörsen, köper SBS Nordic – med både radio och tv-verksamhet – för omkring 12 miljarder svenska kronor.

Jonas Sjögren, vd för SBS TV i Sverige och Finland, är ytterst fåordig om vilken betydelse affären får för den svenska verksamheten där Kanal 5 och Kanal 9 ingår.

Han vill inte gå in på några detaljer i nuläget, förutom att det är en betydande affär.

– Vi ser detta som en av de största medieaffärerna som gjorts i Sverige och en av de största affärerna som gjorts i Sverige i år, säger han.

Jonas Sjögren vill inte kommentera prislappen. Men den fyller honom med stolthet.

– Jag är otroligt stolt över företaget, våra medarbetare och att vi lyckats bygga något som värderas så högt.

SBS TV AB har under de senaste åren haft en nettomarginal på över 20 procent, Omsättningen landade 2011 på 1,2 miljarder svenska kronor.

Discovery Communications har dock ännu högre lönsamhet.

– Det är korrekt, säger Jonas Sjögren, som följt turerna kring den förestående affären sedan augusti i år.

Kommer Discovery att ställa ännu högre krav på lönsamheten?

– Alla sådana frågor om framtiden får jag hänvisa till Discovery, då det är de som köpt oss. Jag går inte in och uttalar mig om sådant.

Vad händer med din roll och den nuvarande organisationen?

– Hur vi ska se ut framöver blir också en ägarfråga.

Fram till i februari kommer dock verksamheten inom SBS Nordic att fortsätta som förut.

– Affären ska först stängas och fram till dess är det business att usual. Vi har fullt fokus på tablåer och årsavtalsförhandlingar, säger Jonas Sjögren.

På Discovery Networks beskriver man affären som den största i bolagets historia.

– Vi har arbetat på den här affären under en tid och att vi nu kan presentera resultatet gör det här är en väldigt viktig dag för oss, säger Discovery Communications vd David Zaslav.

Tillsammans med Discovery Network Internationals vd Mark Hollinger deltog han tidigare i dag i en telefonkonferens där journalister från fem kontinenter deltog.

Duon underströk flera gånger att Discovery Network har en tydlig strategi som bygger på organisk tillväxt.

Några större förändringar lär det däremot inte heller bli för de nordiska tv-tittarna. Åtminstone inte inom den närmsta framtiden.

– Nu handlar det om att stärka relationen till våra annonsörer, så nej jag tror inte att det blir några stora förändringar säger Mark Hollinger.

Tidigare har flera riskkapitalbolag uppgetts vara intresserade av att köpa SBS Nordic. Även MTG nämndes i tidiga spekulationer.

När dagensmedia.se tidigare i år frågade mediebyråer vem de helst skulle se som köpare, bland de som nämnts, var svaret just Discovery. Detta då ett kanalhus anses ha ambitioner som sträcker sig längre än att enbart pumpa upp lönsamheten för att senare sälja med vinst.

– Det bästa för branschen är om ett medie- eller kanalhus köper SBS, dock inte ett stort befintligt. De är till skillnad mot ett riskkapitalbolag mer långsiktiga och ansvarstagande när det gäller den kommersiella tv-branschen, sade Johan Eidmann, vd på Bizkit.

En negativ effekt för annonsköparna kan dock vara att affären innebär färre aktörer på marknaden. Effekten blir dock liten, då Discovery inte är någon storspelare på den svenska marknaden.

– Det är ingen katastrof, vilket det hade varit om MTG skulle köpa. Fördelen med ett mediebolag som ägare är ju att det är ett strategiskt köp och att man har en plan långsiktigt och att man redan kan något om affären, sade Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SBS TVSBSKanal 9Kanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.