Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Rörligt

EM:s tittarsiffra – 1,9 miljarder

Publicerad: 10 Augusti 2012, 11:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Det ackumulerade tittandet på fotbolls-EM i Polen och Ukraina sprängde nästan 2-miljardersvallen. Sverige var en av de marknader där fotbollen drog allra högst ratings.


Ämnen i artikeln:

SVTBizkitTV4

Det internationella nätverket Columbus Media, där den svenska mediebyrån Bizkit ingår, har analyserat tittarsiffrorna för fotbolls–EM 2012 på 14 marknader. Av länderna som ingår i undersökningen så är 13 europeiska länder som deltog i tävlingen, däribland Sverige, tillsammans med USA.

Högst rating drog turneringen i Nederländerna där siffran landar på över 20 procent, följt av Polen och Tyskland. Sverige placerar sig med 14,55 procent på en fjärdeplats.

– Det visar hur stark sporten är och hur bra sändningar både SVT och TV4 gjorde. Att intresset är så stort som det är i Holland och Tyskland är kanske inte märkligt men att Sverige placerar sig så högt är överraskande, säger Johan Eidmann, vd för Bizkit.

Han fortsätter:

– Och om man ska vara lite krasst kommersiell så var det bra att TV4 hade en del av evenemanget. Marknaden har skrikit efter ratings men de har inte funnits tillgängliga, så fotbolls–EM var väldigt bra för marknaden. 

Det ackumulerade tittandet för hela turneringen uppgick, på de 14 undersökta marknaderna, till 1,9 miljarder tittare. Sveriges ackumulerade tittande uppgick till 140 miljoner tittare. Med det har vi bara Danmark med 134 miljoner tittare bakom oss. Mest tittare, ackumulerat, drog Spanien med 488 miljoner tittare.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

SVTBizkitTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.